Automatyzacja rolnictwa staje się nieodzownym elementem przyszłości tego sektora, w szczególności w produkcji specjalistycznej. Innowacyjny Smart Vineyard Tractor to autonomiczny ciągnik stworzony z myślą o pracy w sadach i winnicach, wyróżniający się możliwością autonomicznej jazdy i monitorowania stanu upraw. Wprowadzenie tego rozwiązania stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na inteligentne technologie w sektorze sadownicznym, minimalizując potrzebę ręcznej pracy.
Napiszkowany sensorami ciągnik
Smart Vineyard Tractor jest wyposażony w zaawansowany zestaw czujników, w tym kamery stereoskopowe i jednostkę sterującą, które pozwalają na autonomiczną jazdę oraz bieżące monitorowanie upraw. Technologia ta umożliwia ocenę kondycji roślin i precyzyjne mapowanie plonów, co wspiera gospodarstwa rolne w optymalizacji upraw oraz zwiększa wydajność produkcji. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, ciągnik może dostosowywać parametry pracy do zmieniających się warunków środowiskowych, wspierając ideę Rolnictwa 5.0.
Integracja autonomicznego systemu w ciągnikach Deutz-Fahr
Integracja autonomicznego systemu Smart Vineyard Tractor w ciągnikach Deutz-Fahr z serii 5DF, 5DS i 5DV. która jest wyposażona w silniki FARMotion o mocy od 88 do 113 KM. Przekładnia TTV umożliwia płynną zmianę prędkości oraz osiąganie prędkości maksymalnej 40 km/h przy obniżonych obrotach silnika. Modele te są zaprojektowane do pracy w specjalistycznych uprawach, takich jak sady i winnice. Zaubodowa i intergracja systemu pozwala na rozszerzenie możliwości tych maszyn o technologie autonomicznej jazdy i zbierania danych agronomicznych.
System opiera się na zaawansowanych algorytmach sztucznej inteligencji oraz zestawie czujników, które umożliwiają mapowanie plonów i monitorowanie stanu upraw w czasie rzeczywistym. Dostosowano go do precyzyjnej pracy w uprawach rzędowych, takich jak winnice i sady, co umożliwia wydajną realizację zadań specjalistycznych. W pełni autonomiczna funkcjonalność może być stosowana bez operatora, co pozwala na wykonywanie prac polowych zgodnie z koncepcją Rolnictwa 5.0, jednak operator jest wymagany podczas przejazdów drogowych, co jest zgodne z przepisami bezpieczeństwa.
opr. Łukasz Siara