Turecki producent na listopadowych targach EIMA we Włoszech, zaprezentował pierwsze modele ciągników z silnikami spełniającymi normę Stage V. Realizuje w ten sposób plan pozycjonowania ciągników Hattat, jako marki globalnej. Głównymi rynkami docelowymi dla nowych traktorów są Europa i Ameryka Północna.
{embed-gallery-1_class}{embed-gallery-1}121414{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}121415{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}121416{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}121417{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}121418{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}121419{/embed-gallery-1}{/embed-gallery-1_class}
Hattat na licencji Massey Ferguson
Hattat rozpoczął działalność w sektorze ciągników rolniczych na początku lat 70-tych, a od 2008 roku produkuje ciągniki na licencji Massey Ferguson. Od wielu lat współpracuje również z wieloma znanymi producentami ciągników, dostarczając im szeroką gamę komponentów. Turecka firma produkuje również kompletne ciągniki, a przed wprowadzeniem normy emisji spalin Stage V, wytwarzała m.in. ciągniki dla Ursusa, czy modele serii A dla Valtry.
Trzy serie ciągników Hattat
Jednak ambicje firmy Hattat wykraczają daleko poza produkcję maszyn dla innych firm, dlatego w 2007 roku ciągniki marki Hattat weszły na światowe rynki. Na zeszłorocznych targach EIMA w Bolonii, turecki producent zaprezentował pierwsze modele z normą Stage V pod własną marką. Była to kompaktowa seria C3000, sadownicze modele B3000 oraz rolnicza seria T4000 z modelami w zakresie mocy 68 – 122 KM wyposażonymi w napęd na 4 koła. Wszystkie trzy serie wchodzą do produkcji na początku tego roku.
Wiele komponentów własnej produkcji
Naszą uwagę na targach w Bolonii przykuła odświeżona stylistyka ciągnika T4125, czyli flagowego przedstawiciela nowej, sześciomodelowej serii wyposażonej w czterocylindrowe silniki FPT. Seria T4000 istnieje od 2015 roku, ale do tej pory nie przeskoczyła normy emisji Stage III. Odświeżona stylistyka to nie jedyna zmiana w modelach Stage V, które są wyposażone w nowy układ napędowy z przekładniami powershift i powershuttle. Wiele komponentów, w tym hydraulika, osie, skrzynie biegów, przekładnie, wały, kabina i kierownica są wykonane we własnym zakresie przez Hema - spółkę zależną Hattat Group.
Jedna z największych korporacji w Turcji
Hattat Traktör jest jedną ze spółek grupy Hattat, która zatrudniając 3,5 tysiąca pracowników działa nie tylko w sektorze rolniczym, ale również w energetycznym, nieruchomościach, motoryzacyjnym i górniczym. To jedna z największych korporacji w Turcji, z kilkunastoma fabrykami (montownia ciągników Hattat i 11 zakładów Hema Industries, w tym odlewnia bloków silników, osi, sprzęgieł, obudów skrzyń biegów i misek olejowych) zlokalizowanymi w ośrodku produkcyjnym w miejscowości Çerkezköy. Jeden z największych zakładów produkcyjnych w Turcji, którego hale produkcyjne zajmują powierzchnię 22 ha, ma również dodatkowe 50 ha na zewnątrz z miejscem na hotel z basenem, restaurację, kort tenisowy, ośrodek zdrowia, tor testowy dla ciągników, a nawet świątynię.
Plany Hattat na rok 2023
Ciągniki Hattat są montowane w jednym z największych budynków, który jest określany jako jedna z najnowocześniejszych montowni i lakierni w kraju. Zakład zatrudniający 350 pracowników jest w stanie wyprodukować do 60 ciągników dziennie i jest przygotowany do montażu 22 500 ciągników rocznie. Do osiągnięcia maksymalnej wydajności jest jednak jeszcze długa droga, a plan na rok 2023 zakłada produkcję 8000 ciągników.
Turecki producent już teraz eksportuje swoje ciągniki do 85 krajów na czterech kontynentach.
- Jesteśmy w stanie zaoferować ciągniki nie spełniające norm emisji spalin przeznaczone na rynek afrykański, z normą Stage III na niektóre inne rynki światowe, np. na Amerykę Południową, a od tego roku również ciągniki spełniające normę Stage V dla Europy i Ameryki Północnej – podkreślił Serkan Ergul, dyrektor ds. marketingu Hattat Traktör
Sześciocylindrowe traktory Hattat
Aby zwiększyć wolumen, firma będzie musiała zaoferować mocniejsze modele o mocy powyżej 122 KM, a dział badawczo-rozwojowy Hema opracował m.in. trzyzakresową przekładnię powershift (32/32 biegi) z myślą o mocniejszym modelu sześciocylindrowym o mocy 150 KM oraz czterozakresową (36/36 biegów) przekładnię powershift do modelu sześciocylindrowego o mocy 175 KM. Producent pracuje także nad gamą ciągników o mocy przekraczającej 175 KM.
Elektryczny ciągnik Hattat?
Przed przejściem do firmy Hattat, Serkan Ergul kierował w firmie Hema projektem, którego celem było opracowanie własnej przekładni CVT. Choć w pierwszej kolejności pojawią się 6-cylindrowe ciągniki Hattat, prawdopodobnie w przyszłości będzie w nich dostępna przekładnia bezstopniowa. Idąc z duchem czasu, dział badawczo-rozwojowy Hema otrzymał również zlecenie opracowania gamy ciągników elektrycznych.
Czy Hattat znajdzie stałe miejsce na europejskim rynku ciągników?
Choć europejski rynek ciągników wydaje się nasycony przeróżnymi markami, Serkan Ergul jest przekonany, że swoich klientów na modele z normą Stage V znajdzie również Hattat Traktör.
- Naszą główną zaletą jest to, że produkujemy wszystkie strategiczne części w ramach grupy Hattat – stwierdził Serkan Ergul. - Ponadto, jesteśmy blisko rynku i możemy dostarczyć maszynę w dowolne miejsce w Europie w ciągu 4-5 dni – podsumował.
Hattat również w Polsce
Firma przyjęła już zamówienia na sprzedaż modeli Stage V przez dystrybutorów w wielu krajach europejskich, w tym we Francji, Niemczech, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Słowenii, Włoszech, Austrii, na Węgrzech. Obecnie brakuje importera z Wielkiej Brytanii i Irlandii, ale wkrótce może się to zmienić. W Polsce importerem ciągników Hattat jest Ab Gruop z siedzibą w okolicach Białegostoku.
Choć ambicją firmy jest rozwój nowoczesnych ciągników ze Stage V, Hattat nie zapomina o rynkach, na których nadal można sprzedawać silniki Stage IIIa.
- Jesteśmy kluczowym partnerem firmy Perkins i tak pozostanie - podsumowuje Serkan Ergul.
S. Vale, opr. aj
Fot. S. Vale