Idąc za głosem klientów oraz dynamicznych zmian w gospodarstwach mlecznych Alima Bis - producent maszyn ze Środy Wielkopolskiej przy współpracy z m.in. Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu skonstruował pojazd noszący nazwę Alimamix Motion. To pierwszy polski samobieżny wóz paszowy, któremu przyjrzeliśmy się blliżej podczas premiery w gospodarstwie Paul Polska, tam był testowany i dopracowywany przez około 350 godzin pracy obsługując około 1200 krów mlecznych. Tak prezentuje się dziś.
Dobór silnika do samojezdnego wozu paszowego
Alimamix Motion napędza jednostka Volvo o mocy 175 koni mechanicznych (129 kW) spełniająca normy emisji spalin Stage V poprzez zastosowanie filtra cząstek stałych DPF oraz system AdBlue.
Zużycie paliwa w przeliczeniu na tonę zadanej paszy podczas testów mieściło się przedziale 1,68 - 1,9 litra. Zależy ono od dwóch głównych czynników tj. odległośći silosów od obory oraz stopnia rozdrobnienia paszy.
3 tryby jazdy
Generowana moc i moment obrotowy kierowany jest m.in do napędu dwóch skrętnych osi jezdnych. Dzięki temu samojezdny paszowóz średzkiego producenta oferuje 3 tryby jazdy: klasyczny z zablokowaną tylną osią, skręt wszystkich kół oraz tzw. "krabi chód". Jak podaje producent średnica zawracnia wozu wynosi zaledwie 12,5 metra, a ostani z wymienionych trybów, jak mogliśmy zauważyć podczas premierowego pokazu sprawdza się podczas manewrowania przy pobieraniu paszy.
Załadunek różnych pasz
Wysięgnik wozu składa się z freza o szerokośći 2,1 m podającego pasze do kanału załadunkowego. Jego maksymalne uniesienie pozwala na pobieranie pasz z silosów lub pryzm o wysokości do 6 metrów. W kanale znajduje się właz słuzący do aplikowania dodatków do paszy. Dzięki czujnikom tensometrycznym maszyna automatycznie reguluje szybkość opadania frezu przy pobieraniu paszy, a cały podzespół jest amortyzowany hydraulicznie z ręczną pompą do regulacji ciśnienia w akumulatorze hydrauliczno-gazowym.
Płynna regulacja obrotów mieszadła
Pobrane komponenty paszy trafiąją do zbiornika o pojemności 16 m³ z pionowym ślimakiem wyposażonym w 14 noży o regulowanym kącie wychylenia. Prędkość obrotowa mieszadła sterowana jest bezstopniowo w zakresie od 0 do 40 obrotów na minutę. Przygotowanie TMR-u wspomagają hydraulicznie sterowane przeciwnoże, waga oraz kamera w zbiorniku która pozwala na bieżąco monitorować proces mieszania i poziom wypełnenia mixera. W górnej części na jego obwodzie znajduje się rura przeciw-wysypowa.
Sterowanie wozu Alimamix Motion
AlimaMix Motion wyposażony jest w autorski, innowacyjny i bardzo intuicyjny system zarządzania wozem paszowym, który oparty jest o interfejs do komunikacji z operatorem. Panel sterowniczy ma różne tryby pracy maszyny, przyporządkowane konkretnej funkcjonalności, w tym tryb serwisowy oraz tryb do pełnego monitorowania parametrów pracy samojezdnego wozu paszowego.
Wyładunek pod okiem kamer
Zadawanie paszy odbywa się dzięki hydraulicznie napędzanym taśmom wyładunkowym o zmiennym kierunku obrotu. Umożliwia to zadawanie paszy z lewej lub prawej strony wozu. Przenośnik podający paszę ma możliwość wychyłu w zakresie do 35 centymetrów. Cały proces operator może obserować zarówno na elektrycznie składanych lusterkach jaki i kamerach po obu stronach podajnika.
Aktualna oferta i zapowiedź kolejnych nowości
Stworzony przy wspraciu naukowców z dziedziny inżynierii rolniczej i zootechniki (UP Poznań) wóz paszowy Alimamix Motion powstał w ramach założeń i kamieni milowych projektu Narodowego Centrum Badawczo-Rozwojowego oraz zgodnie z oczekiwaniami uniwersyteckiego środowiska ekspertów oraz praktyków, takich jak przedsiębiorcy prowadzący gospodarstwa hodowlane i producenci mleka, wóz paszowy od Alima Bis spełnia wszystkie wymagania. Wiceprezes firmy Tomasz Łuczak zapowiada, że jesienią br. zostanie zaprezentowana 2-ślimakowa wersja samojezdnego paszowozu, a w fazie testów jest również 20-tonowy rozrzutnik obornika z podwoziem typu tandem.
oprac. Łukasz Siara