Od tego czasu Claas stale umacnia swoją pozycję dostawcy kompletnych rozwiązań w międzynarodowym środowisku i inwestuje w rozwój efektywność wydajność i nowe rozwiązania i najnowocześniejsze procesy produkcyjne.
Podpisanie umowy: Renault Agriculture i Claas
23 lutego 2003 roku nastąpiło przetasowanie kart w globalnym sektorze maszyn rolniczych. Wraz z większościowym udziałem w Renault Agriculture i późniejszym pełnym przejęciem w roku 2008 Claas przeszedł od specjalisty w zakresie technologii zbioru do dostawcy kompletnych rozwiązań i wzbogacił swoją ofertę o ciągniki standardowe i specjalne, które bez problemu uzupełniły flagową serię Xerion budowaną w Harsewinkel. Podpisanie umowy między Helmutem Claas i Patrickiem Faure, członkiem zarządu Renault S.A., ogłoszone kolejnego dnia na targach SIMA w Paryżu, odbiło się w mediach szerokim echem. Pod koniec kwietnia urząd antymonopolowy zatwierdził proces stopniowego przejmowania udziałów.
Ciągniki w kolorach Claasa
Pierwszego października w Le Mans rozpoczęła się zmiana kolorystyki z pomarańczowej barwy Renault na jasną zieleń, a od 1 listopada 2003 r. wszystkie serie zjeżdżały już z linii produkcyjnej w kolorach Claas. Tym samym również dzięki uzupełnionemu programowi sprzedaży koncern Claas mógł zaprezentować się na targach Agritechnica 2003 z pełną gamą nowoczesnych produktów. Oprócz ciągników standardowych i specjalnych zaprezentowano także model Lexion 500, kosiarkę samojezdną Cougar oraz nową generację serii Xerion.
Pod koniec 2003 roku rozpoczęły się również prace nad rozwojem dużych ciągników Axion 800, które niecałe trzy lata później zostały włączone do programu sprzedaży Claas. Wraz z nimi ruszyło sukcesywne unowocześnianie gamy produktów z Le Mans: z biegiem lat serie Celtis, Ares i Atles ustąpiły miejsca seriom Arion i Axion.
Nowoczesne rozwiązania
W nowych ciągnikach Arion i Axion wprowadzono przełomowe dla branży rozwiązania: duży terminal Cebis o wysokim kontraście dla ciągników Axion, a później także dla serii Arion 500 i 600, kabina Panoramic dla serii Arion 400, Axion Terra Trac jako jedyny na rynku ciągnik półgąsienicowy z pełną amortyzacją, Telematics do zarządzania flotą czy też, samouczący się i dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji procesów Cemos dla ciągników Arion i Axion Cmatic. Ciągniki Claas z Le Mans biją również rekordy – np. ciągnik standardowy Axion 950 o mocy znamionowej 416 KM, który w 2013 roku był najmocniejszy na świecie: podczas pomiarów przeprowadzonych przez Centrum Testowe DLG na zlecenie magazynu branżowego Profi ustanowił on nowy rekord mocy uciągu wynoszący 242 kW! W teście DLG PowerMix ciągnik pobił średnią wszystkich dotychczas testowanych ciągników o niebotyczne 15,6% przy zużyciu paliwa na poziomie tylko 249 g/kWh.
Te i inne sukcesy oraz budowanie wydajnych i ciągników na całym świecie to efekt współpracy konstruktorów z wielu zakładów Claasa w różnych krajach. Kompetencje w zakresie napędów gąsienicowych Terra Trac oraz inteligencji systemowej i procesowej Cemos w Claas Industrietechnik w Paderborn łączą się z rozwiązaniami elektronicznymi Claas E-Systems w Dissen oraz w dziedzinie rozwoju ciągników standardowych w Vélizy.
Modernizacje za 80 milionów euro
Claas inwestuje jednak nie tylko w badania i rozwój, lecz także w najnowocześniejsze procesy produkcyjne i ergonomiczne stanowiska pracy. Od 2003 roku zrealizowano projekty modernizacji o łącznej wartości ponad 80 mln euro. Największym i najważniejszym przedsięwzięciem był uruchomiony pod koniec roku 2020 projekt Claas Forth, który pozwolił przenieść produkcję na nowy poziom. W tym nowoczesnym zakładzie w Le Mans pracują automatyczne systemy transportowe (AGV) z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w logistyce.
200 000 ciągników z Le Mans w zasięgu ręki
Wiosną 2019 roku z fabryki w Le Mans wyjechał 150-tysięczny egzemplarz ciągnika standardowego Claas, natomiast w roku jubileuszu 20-lecia spodziewane jest złamanie granicy 200 000 sztuk. Dziś fabryka ciągników Claas w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli o mocy od 75 do 445 KM, począwszy od ciągników o prostszej konfiguracji na rynki o mniej restrykcyjnych normach emisji spalin, jak Turkmenistan czy rynki afrykańskie, poprzez produkowany na dużą skalę Arion 400 z głównymi rynkami zbytu w Europie, aż po zaawansowany technologicznie ciągnik Axion 900 Terra Trac na rynek światowy. Ciągniki z Le Mans są obecnie eksportowane do 80 krajów na całym świecie, od 2019 roku także do Ameryki Północnej.
opr. Jan Józefowicz, źródło i fot: Claas