Ciągniki rolnicze są u progu rewolucji w zakresie nowych źródeł zasilania. Po stuleciu wiernej służby, silnik spalinowy na paliwa kopalne prawdopodobnie wyewoluuje lub zniknie – czytamy na stronie angielskiego star-upu Atomictractor. Rolnikom, którzy z chcą ograniczyć lub całkowicie wyeliminować koszty oleju napędowego i zapewnić swoim maszynom stabilne źródło zasilania, koncepcja ciągnika hybrydowego zapewni nie tylko wysoki moment obrotowy i dużą moc, ale także długie godziny pracy przy minimalnych przestojach na doładowanie. Trudno jednak sobie wyobrazić ciągnik napędzany energią atomową, choć nazwa projektu, właśnie taki rodzaj napędu sugeruje.
Atomictractor – jaki napęd?
Choć Atomictractor z siedzibą w Coventry ukończył właśnie na Uniwersytecie Aston w Birmingham studium wykonalności niskoemisyjnego ciągnika, nadal nie wiemy, jakie będzie źródło jego zasilania.
- Szczegóły dotyczące planów zastosowania techniki niskoemisyjnej, na razie pozostaną tajemnicą – wyjaśnia Campbell Scott, założyciel Atomictractor. – Jednakże można ją krótko opisać jako wykorzystanie najbardziej odpowiednich z aktualnie dostępnych rozwiązań niskoemisyjnych i ich integrację w wysoce wyspecjalizowanych maszynach rolniczych – podsumowuje Campbell.
Nie tylko w UK
Jednostka napędowa jest projektowana i rozwijana w Wielkiej Brytanii, ale według założyciela Atomictractor, sprawdzi się w szerokim zakresie zastosowań w gospodarstwach na całym świecie. Początkowo skupiono się na ciągnikach o mocy do 100 kW.
Little Grey Fergie
Kluczowym elementem inicjatywy będzie stworzenie małego ciągnika z napędem elektrycznym.
- Czerpiemy przykład z projektu słynnego ciągnika Ferguson TE20 „Little Grey Fergie”, wyprodukowanego po raz pierwszy w Coventry w 1946 roku – komentuje Scott Campbell. – Podobnie jak TE20, ten nowy futurystyczny model – nazwany E20 – jest skierowany do mniejszych gospodarstw na całym świecie, którzy potrzebują prostej maszyny do wykonywania wielu prac w gospodarstwie – dodaje Campbell.
Współpraca z producentem ciągników
- Obecnie poszukujemy partnerów, którzy przeprowadzą projekt przez fazę prototypu i produkcji. Prace rozwojowe będą kontynuowane we współpracy z Uniwersytetem w Aston. Najlepszym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z jednym z producentów ciągników. Zarówno niskoemisyjny układ napędowy, jak i ciągnik, w którym ma on pracować, wymagają odpowiedniego dopasowania, które najlepiej wykona producent ciągnika – dodaje Scott Campbell.
Z Agco do Atomictractor
Scott Campbell jest znany w branży maszyn rolniczych w Wielkiej Brytanii. Ma ponad 30-letnie doświadczenie w rozwoju i sprzedaży ciągników i sprzętu rolniczego. Były dyrektor wyższego szczebla w AGCO i marce Massey Ferguson, odkąd zrezygnował z piastowanej funkcji, skupił się na rozwoju technologii pojazdów elektrycznych oraz sposobami ich zastosowania w rolnictwie. Otworzył nowy rozdział w swojej karierze i poświęcił swoją energię i entuzjazm na rozwiązania niskoemisyjne dla ciągników. Jak sam twierdzi, sprawdził wszystkie technologie produkcji energii, w tym instalacje wiatrowe, fotowoltaiczne, jądrowe, gazowe, węglowe, a także biofermentatory i instalacje na pelet, aby w pełni zrozumieć procesy przemiany energii i wybrać optymalne rozwiązanie do napędu nowoczesnego ciągnika niskoemisyjnego.
opr. aj
fot. firmowe