r e k l a m a

Partner serwisu

Turbosprężarka – jak to działa?

Turbosprężarka – jak to działa?

Jak to jest możliwe, że turbosprężarka korzystając z energii gazów wylotowych wtłacza powietrze do silnika? 

r e k l a m a





Dzięki sprężeniu powietrza przez turbosprężarkę w danej objętości jest więcej tlenu, więc w cylindrze można skuteczniej spalić dostarczone paliwo. W konsekwencji oznacza to wzrost momentu obrotowego i mocy silnika. Podobny efekt można oczywiście osiągnąć, dodając cylindry w silniku, wydłużając skok tłoka lub zwiększając komorę spalania. Jednak takie rozwiązania są droższe, wymagają więcej miejsca na zamontowanie jednostki napędowej, zwiększają masę maszyny i przede wszystkim potrzebują więcej paliwa niż silnik z turbodoładowaniem.

Ogólna budowa turbosprężarki

Turbosprężarka składa się z trzech podzespołów. Pierwszym z nich jest obudowa. Następnie turbina oznaczona na schemacie kolorem czerwonym. Z racji tego, że przepływają przez nią gorące gazy wydechowe pochodzące z silnika, często jest nazywana gorąca stroną turbosprężarki. Z kolei trzeci podzespół – sprężarka – która tłoczy chłodne powietrze z otoczenia, nazywana jest zimną stroną turbosprężarki. Na schemacie oznaczona jest na niebiesko. 

Zasadza działania turbosprężarki

Cykl pracy zaczyna się po stronie turbiny. Gorące gazy wydechowe są wypychane z cylindra przez tłok i przepływają kolektorem wydechowym do turbosprężarki, napędzając turbinę. Następnie kierowane są do przewodów wydechowych. Obracająca się turbina jest zamontowana na jednym wałku z wirnikiem sprężarki. Wirnik przyspiesza strumień zasysanego z zewnątrz powietrza i przez tzw. dyfuzor wtłacza go pod ciśnieniem do cylindrów silnika. Wraz ze wzrostem ciśnienia, rośnie także temperatura powietrza do 100–200 stopni C. W konsekwencji zmniejsza się jego gęstość, a wraz z nią zawartość tlenu. Z tego względu często między turbosprężarką a silnikiem zamontowana jest chłodnica powietrza doładowania, tzw. intercooler, która schładza sprężone powietrze. Wraz ze spadkiem temperatury rośnie gęstość powietrza, dzięki temu w tej samej objętości jest większy ładunek powietrza, a co za tym idzie – więcej tlenu. 

Kompletny artykuł o zasadzie działania turbosprężarki przedstawiamy w „profi” 4/2020.

Zarejestruj się na www.jaktodziala.profitechnika.pl, a otrzymasz od nas plakat ze schematem działania turbosprężarki.

opr. aj
grafika: 

Nie znasz jeszcze magazynu profi? 

Zamów bezpłatny egzemplarz
Okładka Profi

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody