r e k l a m a

Partner serwisu

Warsztat profi: naprawa cylindra hydraulicznego

Warsztat profi: naprawa cylindra hydraulicznego

Maszyna – nieważne, czy używana często, czy rzadko – musi być sprawna. Obejmuje to też jej układy hydrauliczne. Poniżej przeczytasz, jak szybko i łatwo naprawić najczęstsze uszkodzenia cylindrów hydraulicznych.

Bez hydrauliki nie obejdzie się prawie żadna maszyna w technice rolniczej. Zwykle zastosowane tam elementy uszczelniające są tak wysokiej jakości, że nieszczelności ze względu na starzenie i zużycie są raczej rzadkie. Jeśli już, to najczęstszą przyczyną awarii jest mechaniczne uszkodzenie tłoczyska. Wystarczy na przykład silne uderzenie w chromowaną belkę, a niewielki wgniot w precyzyjnie wykończonej powierzchni już zapowiada  wyciek oleju. 
Bez względu na to, czy będzie to wgłębienie, czy korozyjny nalot: pierścienie rowkowane, które są głównie odpowiedzialne za uszczelnienie, nie pomogą. Cylinder zaczyna „smarkać”. Dodatkowo ostre zadziory mogą spowodować natychmiastowe przecięcie krawędzi uszczelniającej o-ringów, co zapowiada spadek wydajności i poważniejszą awarię.

Co zrobić, gdy cylinder hydrauliczny kapie?


Najbardziej profesjonalnym rozwiązaniem jest udanie się do najbliższego serwisu naprawczego z cylindrem. To jednak banał, bo rezultatem jest często prawie nowy cylinder i spora wyrwa w kieszeni. Ponieważ takie specjalistyczne warsztaty naprawcze nie są dostępne na każdym rogu, czasami trzeba nadłożyć drogi, by tam się wybrać. To zajmuje cenny czas. Zlecając naprawę należy również przewidzieć czas oczekiwania w kolejce. A maszyna jest unieruchomiona i robota leży... Dlatego zachęcamy do odwagi – ty też możesz sam regenerować siłownik! Wystarczy trochę umiejętności, trochę narzędzi i sprzętu. 
Oto kilka wskazówek, jak samemu naprawić nieszczelny cylinder hydrauliczny. O ile zwykła wymiana uszczelki zawsze jest uwieńczona sukcesem, o ile została właściwie przeprowadzona, naprawa uszkodzonego tłoczyska jest nieco bardziej wymagająca. Zdradzimy kilka patentów z branży maszyn budowlanych, jak wykorzystać odpowiednie masy, które zastąpią ubytki w metalu. Zatem – do dzieła!
Otwieranie siłownika
Uszczelki siłownika znajdują się w głowicy cylindra, która zamyka rurę cylindra wokół tłoczyska. Uszczelki są też na dole tłoka. Aby dostać się do uszczelek, trzeba oddzielić głowicę od rury cylindra. Różne są sposoby otwarcia dla różnych typów siłowników. Najczęstszą konstrukcją jest głowica nakręcana na lub do wnętrza cylindra. Można mówić o szczęściu, jeśli da się otworzyć ten zestaw za pomocą klucza hakowego lub dużego klucza do rur. Jeśli to nie zadziała, musisz spróbować kilku sztuczek.

Młotkowanie

r e k l a m a

Połóż cylinder poziomo na twardej powierzchni i uderzaj młotkiem bez przerwy w miejscu przykręcania. Uderzenia nie powinny być zbyt gwałtowne, ale jednostajne.

Umiarkowane ogrzewanie

Ogrzewaj nakręcaną głowicę lub korpus cylindra, jeśli głowica jest wkręcana. Ogrzewaj z wyczuciem! Uwaga, czasami niektórzy producenci siłowników uszczelniają gwinty specjalnymi pastami.

Usuń pierścienie uszczelniające

Pierwszym pierścieniem w cylindrze jest pierścień zgarniający. Usuwa wszelki brud, gdy tłoczysko cofa się. W głowicy cylindra, a także na tłoku, znajduje się pierścień w kształcie litery U, który przejmuje rzeczywistą funkcję uszczelnienia. Ponadto mogą być zainstalowane o-ringi i pierścienie wspomagające i prowadzące. W demontażu pomoże stary śrubokręt z obłym ostrzem. 

Spokojny demontaż

Podczas demontażu uważaj, by nie uszkodzić muf pierścieni w stali. Łatwo to zrobić, biorąc nieodpowiednie narzędzia, zwłaszcza o ostrych krawędziach. Na rynku są dostępne specjalne zestawy narzędzi do demontażu pierścieni. Taki zakup się opłaci, gdy czekają cię częstsze naprawy hydrauliki. Kto nie chce wydawać – niech wykorzysta stary śrubokręt z lekko zaokrąglonym ostrzem.
Montaż pierścieni uszczelniających
Zamontuj zgarniacz
Zamontuj pierścienie rowkowane
Uratuj uszkodzone tłoczyska
Szlifuj i gładź
Ciekły metal


Szerzej w Profi 2/2019.

Zobacz także