r e k l a m a

Partner serwisu

Raport profi: Agrifac Condor V MountainMaster

Raport profi: Agrifac Condor V MountainMaster

Czy firma Agrifac z płaskiej, jak stół Holandii, zbudowała opryskiwacz przeznaczony do pracy w na górzystych polach? Sprawdziliśmy, jak w takich warunkach spisuje się samojezdny Condor V w wersji MountainMaster.

Firma Agrifac istnieje od ponad 100 lat, a opryskiwacze samobieżne produkuje od 1986 roku. Na początku 2020 roku do produkcji seryjnej weszła 5. generacja opryskiwaczy Condor. Mniejszy promień skrętu i większa prędkość robocza opryskiwaczy samobieżnych w porównaniu z zaczepianymi sprawiają, że końcówki belki polowej osiągają większe prędkości i narażają opryskiwacz na większe przeciążenia. Firma Agrifac dobrze poradziła sobie z tym problemem, ale do tego wrócimy za chwilę.

Condor na Pomorzu Zachodnim

Opryskiwaczem Condor V MountainMaster pracowaliśmy jesienią w okolicach Samlina na Pomorzu Zachodnim. Mimo w głównej mierze płaskiego terenu udało się znaleźć pole na wzniesieniu, gdzie maszyna Agrifac mogła zaprezentować swoje umiejętności.

Jednostka napędowa Cummins

Condor wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik Cummins o pojemności 6,7 l i mocy 212 kW/288 KM, spełniający normę Stage V. Dostęp do niego jest dobry, wystarczy podnieść podwozie i od dołu można wykonać czynności obsługowe – nie ma żadnej dodatkowej osłony.

r e k l a m a

Układ przeniesienia napędu

Hydrostatyczny układ napędowy zasilany pompą marki Linde, oferuje 4 zakresy prędkości: 0–12 km/h, 0–22 km/h, 0–36 km/h oraz zakres transportowy 0–50 km/h. Każde koło ma własny, działający niezależnie silnik hydrauliczny marki Brevini oraz pneumatyczne hamulce bębnowe, znane z ciężarówek. Również z samochodów ciężarowych zapożyczono amortyzatory hydrauliczno-pneumatyczne między ramą a nadwoziem.

Zawieszenie opryskiwacza Condor V

Opryskiwacz samojezdny wyposażony jest w zawieszenie tandemowe o nazwie StabiloPlus, w którym prawa i lewa strona pracują niezależnie. Ma to duże znaczenie podczas jazdy na nierównym polu. Jeśli jednym kołem wjedziemy w wyrwę, zawieszenie cały czas utrzymuje opryskiwacz w równowadze, co wspomaga stabilne prowadzenie belki opryskowej. Dzięki zawieszeniu tandemowemu Condor V ma obniżony środek ciężkości, więc jest bardziej stabilny na stokach niż maszyny bez takiego zawieszenia.

Zmienny rozstaw kół

Dodatkowo StabiloPlus umożliwia także bezstopniowe zwiększanie rozstawu kół na osiach opryskiwacza. W wersji standardowej zakres regulacji wynosi od 150 do 225 cm. W wersji WideTrackPlus (z szerszym podwoziem StabiloPlus) rozstaw kół można regulować od 225 do 300 cm lub od 245 do 320 cm. Pozwala to dopasować opryskiwacz do każdego rodzaju upraw. 

Opryskiwanie kukurydzy i słoneczników

Producent przewidział także opryskiwanie wysokich roślin w późnych stadiach rozwoju. Condor w wersji ClearancePlus ma rozstaw kół regulowany od 190 do 265 cm, a prześwit do podłoża od 1,3 do 2 m.

Górski specjalista

Największe wrażanie zrobiła na nas funkcja MountainMaster. Dzięki niej opryskiwacz jest automatycznie poziomowany niezależnie od podłoża na pochyłościach do 32%. Wrażenia z jazdy są niesamowite, gdy z jednej strony jedziemy nisko nad ziemią, a z drugiej jest niemal przepaść. Taką pracę zawieszenia umożliwiają po 2 siłowniki hydrauliczne i 2 prowadnice przy każdym z kół. Warto zauważyć, że dodatkową zaletą są ustawione w pionie koła, które dzięki temu nie uszkadzają wysokich roślin. Masa opryskiwacza Condor V rozkłada się w stosunku 50 : 50 na przednią i tylną oś. Z przodu jest kabina i 6-cylindrowy silnik, a przeciwwagą do nich ciężka belka. Niezależnie od ilości cieczy w zbiorniku, nacisk na przednie i tylne koła jest…

Kompletny raport z pracy opryskiwaczem Agrifac Condor V MountainMaster prezentujemy w profi 3-2020.

opr. aj

fot. aj

Zobacz także