Duża, ale zwinna
Valtra T154 robi wrażenie dużego, ale kompaktowego ciągnika, z charakterystycznym przewężeniem ramy pod silnikiem, które pozostawia miejsce na duży skręt przednich kół. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 6,6 l rozwija moc maksymalną 121 kW/165 KM, która z doładowaniem wzrasta do 132 kW/180 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm, a z powerboostem 740 Nm przy 1500 obr./min. Normę emisji spalin Stage V zapewniają: katalizator DOC, filtr DPF i układ SCR z czynnikiem Ad-Blue.
Bezstopniowa przekładnia Direct
Testowany przez nas ciągnik wyposażony był w bezstopniową przekładnię Direct, która oferuje 4 zakresy przełożeń (A, B, C, D) oraz maksymalną prędkość 53 km/h przy zredukowanych obrotach silnika. Producent zapewnia, że silniki AgcoPower to oszczędne jednostki. Postanowiliśmy to sprawdzić przy wiosennej uprawie, z ważącym 2,5 t kultywatorem marki Agro-Tom, którego szerokość robocza wynosiła 4 m. Test zużycia paliwa sprowadzał się do dwóch pomiarów: pierwszego bez dociążenia przodu ciągnika i drugiego z obciążnikiem o masie 1,2 t na przednim TUZ. Odpowiemy także na pytanie, jaki wpływ na zużycie paliwa ma odpowiednie dociążenie przedniej osi ciągnika.
Przepływomierz w instalacji paliwowej
Pomiar zużycia paliwa wykonał niezależny ekspert z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu – dr Mirosław Czechlowski. W instalację pomiarową Valtry włączyliśmy przepływomierz o dokładności pomiaru 1 cm3. Ważnym elementem jest odpowiednie ciśnienie w kołach ciągnika. Według zaleceń producenta ustawiliśmy je na 0,9 bara. Po zaczepieniu agregatu uprawowego ruszyliśmy do pracy.
Precyzyjne ustawienie łączników dolnych
A propos TUZ i sprzęgania narzędzi uprawowych. Oceniany model był wyposażony w urządzenie marki Piippo Hydraulik, które umożliwia precyzyjne ustawienie łączników dolnych. Dzięki niemu możemy przesuwać każde cięgło osobno lub obydwa razem w prawą lub lewą stronę, łatwo dopasowując do zaczepianego narzędzia. Na polu warunki były dobre, gleba przesuszona i osiadła przez zimę po jesiennej orce. W dwóch próbach (z obciążnikiem i bez) uprawiliśmy każdorazowo ok. 1 ha w czasie ok. 20 min. Średnia głębokość pracy wynosiła 5 – 6 cm, a prędkościomierz ciągnika wskazywał teoretyczne 11 km/h przy 1600 obr./min. Jak się później okazało, prędkość rzeczywista była mniejsza (różna w dwóch próbach) ze względu na poślizg kół. Mile zaskoczył nas niski poziom hałasu w kabinie. Wykonaliśmy pomiar jego natężenia przy uchu traktorzysty …
Pomiar zużycia paliwa
Przejdźmy do zużycia paliwa. Uprawioną powierzchnię obliczała nawigacja w ciągniku, pracująca z dokładnością 2 cm. Przydała się także do autoprowadzenia. Valtra 154 Direct bez przedniego obciążnika na uprawę 0,892 ha (nie licząc uwroci), potrzebowała…
Pełen raport z pracy wraz z wynikami pomiarów przedstawiamy w „profi” 1-2021.
opr. aj
fot. Jakubek