Holenderski producent pojazdów samobieżnych, słynący z 3- i 5-kołowych beczkowozów Hydro Trike (raport z pracy w „profi” 6-2020) po raz pierwszy zaprezentował samobieżny beczkowóz na 4 kołach. W pojeździe Vervaet Quad 550 zrezygnowano ze stosowanych w Hydro Trike silników DAF, na rzecz silników Volvo o mocy 401 kW/550 KM.
Quad 550 rozszerza ofertę Vervaet
Wprowadzanie nowego beczkowozu Quad nie ograniczy rozwoju pojazdów z centralnie umieszczonym przednim kołem – wręcz przeciwnie. Jak tłumaczy producent, nowy Quad 550 uzupełnia ofertę i umożliwia aplikację gnojowicy w warunkach niedostępnych dla trójkołowców. Mowa przede wszystkim o wprowadzaniu nawozów naturalnych w międzyrzędziach upraw. Pojazd na czterech kołach, przy zastosowaniu węższych kół bliźniaczych, sprawnie porusza się w ładnie nie uszkadzając roślin. Takiego zabiegu nie można wykonać trójkołowcem, którego ślady opon ugniatają glebę równomiernie na całej szerokości maszyny. Dobrze sprawdzą się zatem na obszarach trawiastych lub na ściernisku, a 4-kołowy Quad w uprawach rzędowych.
Współpraca z Kotte
Jak informowaliśmy w zeszłym roku („Współpraca Vervaet i Kotte”) holenderski producent maszyn przy projektowaniu nowej maszyny 4-kołowej zaprosił do współpracy innego specjalistę w zakresie dystrybucji nawozów naturalnych – firmę Kotte Garant. Inżynierowie z Vervaet skoncentrowali się na konstrukcji pojazdu i komponentach, polegając na specjalistach z Kotte w zakresie technologii nawożenia.
Pompy Vogelsang lub Börger
Do wyboru są dwie opcje wyposażenia do napełniania beczkowozu i pracy z gnojowicą. Producent oferuje 8-calowe ramię ssące, z pompą tłokową o wydajności 9000 l/min i rozdrabniaczem. Opcjonalnie Kotte dostarcza również 10-calowe ramię ssące z pompą tłokową o wydajności 12000 l/min lub 13 500 l/min (marki Börger lub Vogelsang) w połączeniu z pompą odśrodkową w ramieniu ssącym i rozdrabniaczem Vogelsang RotaCut, który jest umieszczony przed pompą. W beczkowozie Quad początkowo do określania zawartości składników gnojowicy, wykorzystywany będzie czujnik NIR marki John Deere.
Duża pojemność
Zbiornik Vervaet Quad o pojemności 21 m3 jest węższy bezpośrednio za kabiną Claas, dzięki temu operator powinien mieć dobry widok na końce belki aplikatora, zarówno z lewej i prawej strony. Producent nie przewiduje belki składanej na boki wzdłuż pojazd. Złożenie w ten sposób adaptera o szerokości 27 m z wężami wleczonymi sprawia, że szerokość transportowa przekracza 3 m.
Chłodnica zamiast centralnego koła przedniego
Rezygnacja z przedniego szerokiego koła (jak to ma miejsce w Hydro Trike) umożliwiła inżynierom z Biervliet umieszczenie dużej chłodnicy dla potężnego silnika Volvo. Znajdujące się za kabiną ramię ssące można obrócić o 180 stopni do przodu, żeby operator miał dobry widok podczas załadunku.
Napęd hydrostatyczny
Podobnie jak w pojazdach Vervaet Hydro Trike 3-i 5-kołowych, również w beczkowozie Quad napęd jest hydrostatyczny. Do bezstopniowego napędu obu osi służą w sumie 4 silniki hydrauliczne, które rozpędzą pojazd o masie własnej 20 t do maksymalnie 40 km/h. W trybie pracy z wszystkimi kołami skrętnymi Quad zawraca na okręgu o średnicy 17 m (promień zawracania ok. 8,5 m). Adapter do rozprowadzania gnojowicy zawieszony na 8-tonowym podnośniku jest wychylny, co umożliwia pracę w trybie psi chód.
Ogumienie
Producent oferuje szeroką gamę ogumienia do 4-kołowca. Do wyboru dostępne są opony:
- 900/60 R38,
- 900/60 R42,
- 1050/50 R32,
- 1000/55 R32,
- 1250/50 R32,
- 1000/65 R21,
W ofercie są również opony bliźniacze do jazdy w międzyrzędziach, np. kukurydzy. Przy najszerszych oponach szerokość całkowita pojazdu przekracza 3 m. Quad wyposażony jest w hydrauliczne zawieszenie przedniej osi i pneumatyczne zawieszenie kabiny.
Plany na przyszłość
Vervaet i Kotte w tym roku będą intensywnie wersje prototypowe beczkowozów Quad, a w 2022 roku dostępnych będzie pierwsze 10 maszyn. Producent wycenia Quad 550 podobnie, jak 5-kołowego Hydro Trike XL, czyli w zależności od wyposażenia ok. 500 tys. euro.
opr. aj
fot. Vervaet