Inwestycje AGCO w Finlandii
W ciągu kilku ostatnich lat koncern AGCO, do którego należy Valtra, dokonał poważnych inwestycji w fińskich zakładach w Suolahti. W styczniu 2021 roku otwarto nowe centrum logistyczne o powierzchni 9000 m2 (ok. 100 tys. m3) i wysokości 13 m, które pomieści ok. 12 tys. europalet. W konsekwencji konieczne były też zmiany w zakładzie montażowym, które koniec końców, usprawnią i podniosą efektywność produkcji ciągników z literą „V” na masce.
Zautomatyzowana lakiernia w Suolahti
Ostatnio firma zapowiedziała również budowę nowoczesnej, zautomatyzowanej lakierni, dzięki której produkcja będzie mniej szkodliwa dla środowiska naturalnego. Obecnie trwa faza szczegółowego projektowania, a latem tego roku powstaną fundamenty.
– Nowa lakiernia to największa inwestycja zrealizowana w fabryce Valtra w Suolahti w ciągu kilku ostatnich dekad. Popyt na wysokiej jakości ciągniki Valtra rośnie, a nowa lakiernia pomoże nam jeszcze lepiej spełniać obietnice składane klientom. Dzięki nowej lakierni cała fabryka będzie działać z dużo większą elastycznością, a także zwiększy się jej zdolność produkcyjna – przekonuje dyrektor zarządzający Jari Rautjärvi.
Zwiększenie produkcji ciągników Valtra
Lakiernia powstanie w nowym budynku o powierzchni 1500 m2, który będzie zlokalizowany obok hali montażowej. Takie rozwiązanie ma zwiększyć możliwości fabryki pod względem liczby wyprodukowanych ciągników, a szczególnie usprawni produkcję największych maszyn. Co ważne, poprawi się również efektywność energetyczna i bezpieczeństwo przeciwpożarowe zakładu w Suolahti.
– Budujemy całkowicie nową, zautomatyzowaną lakiernię, która będzie stanowić uzupełnienie naszych obecnych wymogów wolumenowych i pomieści zwiększone ramy ciągników. Nowa lakiernia pozwoli nam na wykorzystanie sprawdzonych technologii. Przykładowo – od dziesięcioleci stosujemy roboty malarskie i jako pierwsi na świecie wykorzystaliśmy wirtualne środowisko 3D do ich programowania. Proces powlekania obejmuje zautomatyzowane mycie i obróbkę wstępną, samo zrobotyzowane malowanie i wreszcie suszenie. W nowym procesie malowania warstwę bazową i wierzchnią szarej farby natryskuje się w oddzielnej komorze malarskiej. Właściwości funkcjonalne powłoki ulegają poprawie dzięki przeprowadzeniu procesu odparowania pomiędzy warstwami farby – mówi Mikko Torvelainen, który kieruje projektem.
Otwarcie lakierni w Suolahti przewidziane jest na sierpień 2022 roku.
opr. aj
fot. Valtra