Przed dwoma laty Volkswagen Group China w ramach projektu Vertical Mobility postanowiła zbadać kolejną generację rozwiązań transportowych, w tym rynek miejskiej mobilności powietrznej. Chodzi o rozszerzenie ruchu miejskiego na przestrzeń powietrzną. Po intensywnych badaniach, pracach koncepcyjnych i rozwoju, zespół projektowy opracował pierwszy model. Ten wstępny prototyp otrzymał przydomek "Latający Tygrys" ze względu na swoje charakterystyczne czarno-złote barwy, które zostały namalowane dla upamiętnienia jego premiery w Roku Tygrysa.
Cztery osoby i bagaż
Prototyp bazuje na istniejących rozwiązaniach autonomicznej jazdy z wykorzystaniem akumulatorów do bezemisyjnej mobilności. Luksusowy model x-wing o długości 11,2 m i rozpiętości skrzydeł 10,6 m ma osiem wirników do pionowego startu i dwa śmigła do lotu poziomego. W tym roku Grupa przeprowadzi kilka testów lotniczych w celu optymalizacji tej koncepcji, a ulepszony prototyp przejdzie kolejne zaawansowane loty testowe w 2023 r. Przyjmuje się, że w pełni elektryczny i zautomatyzowany eVTOL mógłby docelowo przewozić czterech pasażerów plus bagaż na odległość do 200 km.
Nowe standardy bezpieczeństwa
Dr Stephan Wöllenstein, prezes Volkswagen Group China, wyjaśnia: "Dzięki temu pilotażowemu projektowi przenosimy długą tradycję inżynierii precyzyjnej, projektowania i innowacji Volkswagena na kolejny poziom, opracowując produkt premium, który zaspokoi potrzeby pionowej mobilności chińskich klientów. To pionierski projekt, który nasz młody zespół chińskich ekspertów rozpoczął od podstaw. Pracują oni nad nowymi koncepcjami projektowymi i materiałami, jednocześnie opracowując nowe standardy bezpieczeństwa i wprowadzając innowacje na każdym kroku. Projekt wspierają chińscy partnerzy, w tym Hunan Sunward Technology, spółka zależna grupy produkcyjnej Sunward z siedzibą w Hunan. Firma ta specjalizuje się w rozwoju produktów lotniczych, sprzedaży i usługach i jest liderem rynku w branży lekkich samolotów sportowych.
Transport nad megamiastami
Miejska mobilność lotnicza to szybko rozwijający się rynek, którego celem jest wykorzystanie przestrzeni powietrznej do połączeń na krótkich i średnich dystansach, zwłaszcza nad i pomiędzy dużymi miastami. W Chinach ma on odegrać znaczącą rolę w przyszłości w transporcie miejskim i międzymiastowym w zatłoczonych megamiastach. W pierwszej fazie komercyjnego wykorzystania, taki dron będzie prawdopodobnie oferowany jako produkt premium dla chińskich klientów o wysokich dochodach, obeznanych z technologią, na przykład dla usług transportu lotniczego VIP. Pojazdy powietrzne eVTOL będą mogły transportować pasażerów szybciej i skuteczniej niż obecne konwencjonalne środki transportu naziemnego. Ostatnim etapem projektu Vertical Mobility będzie uzyskanie certyfikacji od chińskich władz.
Źródło i fot.: Volkswagen Group
opr. jj