StoryEditor

Koncepcyjny Dodge Charger Daytona SRT

Ten model zapowiada elektryczną przyszłość marki przez model, który jeździ jak Dodge, wygląda jak Dodge i zachowuje się jak Dodge!

26.08.2022., 00:00h
Marka Dodge jest na swojej drodze do zelektryfikowanej przyszłości, prezentując Dodge‘a Charger Daytona SRT. To samochód koncepcyjny, który – wg firmy – zmienia wyobrażenie o tym, jakie może być auto w pełni elektryczne (BEV). Dwudrzwiowa, koncepcyjna wersja została zaprezentowana w M1 Concourse w Pontiac w stanie Michigan. Koncept Dodge Charger Daytona SRT stanowi zaprzeczenie nudnego wzorca BEV, zastępując go samochodem zelektryfikowanym, niespotykanym do tej pory na drogach. Dzięki nowemu układowi napędowemu koncepcyjny model Dodge Charger Daytona SRT zapewnia osiągi lepsze od tych oferowanych w słynnym silniku SRT Hellcat marki Dodge, którym towarzyszy, po raz pierwszy w samochodzie elektrycznym, ryk silnika.
 

Ryczący „wydech” Dodge’a

Najważniejszym elementem samochodu koncepcyjnego Dodge Charger Daytona SRT są trzy nowe oczekujące na patent rozwiązania, które zmieniają reguły gry i na nowo określą zasady segmentu BEV: 
  • R-Wing: Unikalna aerodynamiczna konstrukcja, która łączy samochód koncepcyjny z jego kultowym imiennikiem Dodge’m Daytona
  • Komorowy wydech Fratzonic: Pierwszy na rynku samochodów BEV „wydech” wydający dźwięk o natężeniu do 126 decybeli, co czyni go tak głośnym jak Dodge z silnikiem Hellcat
  • eRupt: Wielostopniowa przekładnia przypominająca tradycyjną skrzynię elektromechaniczną typową dla Dodge‘a  

Szybkość, moc i wydajność

Dodge zdobył wyjątkową renomę  jako amerykańska marka „muscle cars” (dosłownie – muskularny samochód). W wyścigu o osiągnięcie większej szybkości, mocy i wydajności, Dodge rozpoczyna właśnie nowy rozdział. To nie przypadek, że pierwszy w historii marki elektryczny samochód koncepcyjny nazywa się Dodge Charger Daytona SRT – podobnie jak słynny model Charger Daytona, który jako pierwszy przekroczył prędkość 200 mil na godzinę na torze NASCAR w 1970 r. I podobnie jak jego poprzednik, koncepcyjna wersja elektryczna Charger Daytona SRT zapewnia wysokie osiągi.
A wszystko dzięki nowemu układowi napędowemu, który dołącza do słynnych silników takich, jak HEMI, Hellcat i Redeye. W Bractwie „muscle cars” pojawił się nowy przedstawiciel najwyższych osiągów: Banshee.
Samochód koncepcyjny Dodge Charger Daytona SRT, wyposażony w 800-woltowy, elektryczny napęd Banshee, charakteryzuje się niezwykłymi osiągami, czyniąc pierwszy model elektryczny Dodge‘a szybszym od Hellcata pod względem wszystkich kluczowych wskaźników w zakresie osiągów. Dzięki standardowemu układowi napędu na cztery koła nowy koncept ma lepsze osiągi od Hellcata, a jednocześnie zwiększa możliwości jazdy w każdych warunkach pogodowych.
 

Skrzynia biegów eRupt i wydech Fratzonic

W przeciwieństwie do typowych modeli BEV, wielostopniowa elektromechaniczna przekładnia eRupt marki Dodge symuluje pracę tradycyjnej skrzyni biegów, wbijając kierowcę w fotel w typowym stylu Dodge‘a. Koncepcyjny model Charger Daytona SRT może pochwalić się również funkcją PowerShot. Aktywowana za pomocą przycisku na kierownicy specjalna funkcja PowerShot dostarcza adrenaliny w postaci chwilowego zastrzyku mocy, umożliwiając szybkie przyspieszenie.
Podczas gdy większość modeli BEV zachwyca się swoimi praktycznie bezgłośnymi silnikami elektrycznymi, Dodge‘owi to nie wystarcza. Elektryczny koncept Charger Daytona SRT wydaje ryk o natężeniu 126 dB, który dorównuje wydechowi SRT Hellcat, generowany przez nowy, oczekujący na patent komorowy układ wydechowy Fratzonic. Tak, Dodge wyposażył samochód elektryczny w „wydech”.  
Unikatowy na rynku system Fratzonic Chambered Exhaust składający się ze wzmacniacza i głośników oraz komory rezonansowej z tyłu auta generuje jedyny w swoim rodzaju dźwięk. Komorowy układ wydechowy Fratzonic stanowi kolejną generację niepowtarzalnego i przyprawiającego o dreszcze  dźwięku silnika samochodu typu „muscle cars”, wydając w połączeniu z przekładnią eRupt dźwięk o nazwie "Dark Matter".
 

Przede wszystkim design Dodge’a

Koncepcyjny model Dodge Charger Daytona SRT wyróżnia się inspirującym designem, który podejmuje wyzwanie zrewolucjonizowania wyglądu samochodu elektrycznego, wykonując jednocześnie delikatny ukłon w stronę dziedzictwa „muscle cars” marki Dodge. Elementy stylistyczne nabierają kształtu w części przedniej, oczekujące na patent rozwiązanie pod nazwą R-Wing samochodu koncepcyjnego Charger Daytona SRT na nowo definiuje charakterystyczny dla Dodge‘a przód, zachowujący jednocześnie klasyczny kanciasty profil Dodge‘a, któremu nadano jednak nieco aerodynamiczności. Rozwiązanie o nazwie R-Wing będące hołdem złożonym oryginalnemu projektowi Chargera Daytona oraz kluczowej postaci odpowiedzialnej za rozwój tego modelu, umożliwia odpowiedni przepływ powietrza przez pas przedni, zwiększając siłę docisku przedniej osi. Wbudowany w funkcjonalną maskę silnika, pas przedni R-Wing pozostaje wierny tradycyjnej stylistyce nadwozia, zapewniając jednocześnie ulepszoną pod względem aerodynamiki konstrukcję przelotową. Wloty z włókna węglowego umieszczone po obu stronach przedniego i tylnego pasa dolnego tworzą „kurtynę powietrzną” poprawiającą aerodynamikę.

Oj, długo by mówić o tych wspaniałościach. Zresztą zobaczcie sami...

opr. jj
22. listopad 2024 18:51