r e k l a m a

Partner serwisu

Klasyki samochodów rolniczych – pokazy Tarpana w Szreniawie!

Klasyki samochodów rolniczych – pokazy Tarpana w Szreniawie!

Już w przyszły weekend (24 – 25.10) w Szreniawie odbędą się pokazy klasyków wśród samochodów rolniczych – Tarpanów.

r e k l a m a

W motoryzacyjnym „spektaklu” wezmą udział eksponaty z wystawy „Muzeum Tarpana”, która powstała niespełna rok temu w Muzeum Narodowym Rolnictwa. To kolejna wystawa - tym razem w roli głównej będą Tarpany. Produkowano je w latach 1973-1995 w poznańskim Antoninku. Te samochody użytkowe były przeznaczone w znacznej części dla sektora rolniczego.

17 różnych modeli Tarpana

Wystawa „Muzeum Tarpana” liczy sobie 34 pojazdy w tym 17 Tarpanów. Każdy z nich jest w innej odmianie w zależności od roku produkcji i przeznaczenia. Wystawę rozpoczyna najstarszy eksponat – Lublin 51 z 1955 roku, a kończy egzemplarz Fiata 126el z pożegnalnej serii „Happy End” z roku 2000.  W muzealnym przedstawieniu wezmą udział takie eksponaty, jak m.in Tarpan 233 Standard, Tarpan 233 RS napędzany 3-cylindrowym silnikiem Perkinsa z drewnianą skrzynią ładunkową oraz wręcz specjalistyczny model 239D z silnikiem Diesla z zamontowanym podnośnikiem koszowym. Uczestnicy tej imprezy będą mogli zobaczyć także Tarpana w wersji Honker, przeznaczonego dla wojska modelu 4012 oraz off-roadowej wersji 4032. W programie jest przewidziane także spotkanie przy samochodach z konstruktorami samochodów rolniczych Tarpan 233-239D oraz quizy i konkursy dla zwiedzających.

Prawie 5 lat zbierania eksponatów

Idea stworzenia ekspozycji w Szreniawie narodziła się w 2015 roku. Głównym założeniem było zaprezentowanie zwiedzającym samochodu przeznaczonego dla gospodarstw jako pojazd użytkowy i odpowiednik dzisiejszego Vana, w którym rolnik mógł zmieścić bez przeszkód całą swoją rodzinę. Ładowność Tarpana nie była zawrotna, to zaledwie 600 kg, a w tamtych czasach popularny Żuk i Nysa mogły przewieźć więcej. Nic jednak nie mogło się równać z uniwersalnością konstrukcji z Antoninka, która w niektórych wersjach oferowała wybór między zwiększeniem przestrzeni ładunkowej lub miejsca dla pasażerów. Odbywało się to przez przesunięcie tylnej ściany kabiny Tarpana. Z 17 Tarpanów na wystawie, 6 udało się gruntownie odnowić, a pozostałe poddano starannej konserwacji.

opr. łs
fot/video: Łukasz Siara

Nie pozwól by omijały Cię najważniejsze wiadomości!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się na newsletter

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody