Powiększona seria JCB TM obejmuje 4 modele: TM 320 i TM320S z udźwigiem 3,2 t i wysokością podnoszenia 5,2 m oraz TM420 i TM420S dysponujące udźwigiem 4,1 t i maksymalną wysokością podnoszenia 5,45 m.
– Ta nowa seria podkreśla wiodącą pozycję JCB na rynku ładowarek. Jako wytrzymałe, trwałe i bardzo zwrotne maszyny, ładowarki teleskopowe serii TM zawsze cieszyły się dużą popularnością wśród rolników i usługodawców – powiedział John Smith, dyrektor zarządzający JCB Agriculture. – Teraz robią duży krok naprzód, oferując większą moc we wszystkich modelach, naszą wyjątkową ośmiobiegową przekładnię rozwijającą maksymalną prędkość 50 km/h i wyposażoną w blokadę przekładni hydrokinetycznej na wszystkich biegach do przodu i do tyłu, co zapewnia najwyższą wydajność i dużą siłę pociągową – podsumowuje John Smith.
Nowe silniki JCB DieselMAX
Ładowarki serii TM są wyposażone w 4,8-litrowe silniki JCB DieselMAX, które spełniają normę emisji Stage V, dzięki DPF i SCR. Producent informuje, że połączenie tych technologii z wydajnym i oszczędnym silnikiem, to wystarczające rozwiązanie do osiągnięcie restrykcyjnych norm emisji tlenków azotu (NOX). Przyczynia się do tego również nowa funkcja AutoStop, która wyłącza silnik na postoju – jeśli nie zrobi tego opeator.
Inteligentna przekładnia JCB
Nowa ośmiobiegowa przekładnia JCB Powershift we wszystkich ładowarkach TM oparta jest na sprawdzonych komponentach obecnej jednostki sześciobiegowej. Standardem w TM420S i opcją w TM320S jest wersja przekładni umożliwiająca jazdę z prędkością do 50 km/h. Szybka maszyna to krótki czas dojazdu na pole i do gospodarstwa, a przy tym cichszą i bardziej ekonomiczną jazdę (przez niższa prędkość obrotową silnika) z prędkością 40 km/h. Dobrą wydajność podczas formowania pryzmy kiszonki lub w grząskim terenie zapewnia energooszczędny napęd JCB Torquelock, który dostępny jest na każdym biegu do przodu oraz na czterech biegach wstecznych.
Przekładnia 6- lub 8-biegowa
Podstawowa wersja ośmiobiegowej przekładni oferuje prędkość maksymalną 40 km/h i jest standardem w modelach TM320 i TM420. Są one przeznaczone do mniej wymagających zastosowań, z blokadą TorgueLock dostępną tylko na biegach do przodu od 5. do 8. Obie wersje przekładni JCB (40 km/h i 50 km/h) można obsługiwać ręcznie, zmieniając biegi za pomocą przycisków joysticka lub przełączając na inteligentne sterowanie biegami w zakresie od 5. do 8. W trybie automatycznym przełożenia zmieniane są przy stosunkowo niskiej prędkości obrotowej silnika, co według producenta zapewnia optymalne zużycie paliwa. Gwałtowne wciśnięcie pedału przyspieszenia opóźnia włączenie wyższego biegu, co zwiększa moc i moment obrotowy silnika, potrzebne w ciężkich pracach.
Nowo opracowana kabina Command Plus
Wszystkie cztery ładowarki teleskopowe JCB mają nową kabinę Command Plus z jednoczęściową wygiętą szybą przednią sięgającą nad głowę operatora. Według producenta widoczność do przodu jest w ten sposób o 13% lepsza, a przeszklona powierzchnia nad głową jest o 52% większa niż w poprzednich modelach serii TM. Nowa konstrukcja przewiduje również opcjonalną wycieraczkę na szklanym dachu, a w standardzie są większe tylne szyby i kamera cofania. Nową kolumnę kierownicy z funkcją pamięci ustawienia, umożliwia wygodne wchodzenie i wychodzenie, a stopnie kabiny są oświetlone. Na prawym słupku kabiny jest panel przełączników membranowych, do którego można dodać uchwyt na telefon komórkowy. Na joysticku sterowania hydrauliką jest nowy przycisk programowalny, do którego można przypisać
najczęściej wykonywaną operację.
Obniżanie ciśnienia hydraulicznego
Wszystkie modele serii TM są wyposażone w funkcję obniżania ciśnienia w układzie hydraulicznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz kabiny, a także na końcu wysięgnika, co ułatwia wymianę osprzętu. Po zaparkowaniu maszyny w ciemności programowalne oświetlenie dookoła maszyny może wyłączyć się z opóźnieniem, żeby kierowca mógł bezpiecznie opuścić maszynę.
Ładowarki teleskopowe JCB TM |
||||
model |
TM320 |
TM320S |
TM420 |
TM420S |
udźwig |
3,2 t |
4,1 t |
||
wys. podnoszenia |
5,2 m |
5,45 m |
||
silnik |
JCB DieselMAX o poj. 4,8 l; z normą Stage V |
|||
moc |
97 kW/130 KM |
112 kW/150 KM |
129 kW/173 KM |
|
maks. mom. obrotowy |
550 Nm |
600 Nm |
690 Nm |
|
przekładnia standardowa |
40 km/h, 8-biegowa JCB Powershift |
50 km/h, 8-biegowa JCB Powershift |
||
przekładnia w opcji |
– |
50 km/h 8-biegowa JCB Powershift |
– |
40 km/h 8-biegowa JCB Powershift |
moc przekazywana mechanicznie (f. Torquelock) |
biegi do przodu od 5. do 8. |
wszystkie biegi do przodu oraz biegi do tyłu od 1. do 4. |
biegi do przodu od 5. do 8. |
wszystkie biegi do przodu oraz biegi do tyłu od 1. do 4. |
osie |
JCB PD70 |
JCB PD87 |
||
Opony rolnicze |
24-calowe |
26-calowe |
||
mokre hamulce tarczowe |
przednia oś |
przy 40 km/h – przednia oś, przy 50 km/h – przednia i tylna oś |
przednia i tylna oś |
przednia i tylna oś |
pojemność pompy, maks. ciśnienie |
63 cm3, 230 barów |
72 cm3, 230 barów |
72 cm3, 260 barów |
72+28 cm3, 260 barów |
wydajność hydrauliki |
140 l/min |
160 l/min |
opr. aj
fot. JCB