StoryEditor

Case IH: nowe Magnum i nowy członek rodziny

Po ponad 30 latach od światowej premiery i wprowadzeniu na rynek ponad 150 000 ciągników Magnum, Case IH przedstawił ich siódmą generację. Wraz z nową serią pojawił się także nowy najsilniejszy model – Magnum 400 rozwijający moc maksymalnej 435 KM. 

11.09.2019., 00:00h

Magnum 400 - najmocniejszy w gamie

Ciągniki Magnum to flagowa seria Case IH z gamy ciągników o konwencjonalnej budowie. Na rynku europejskim dostępne są modele z oznaczeniem: Magnum 280, 310, 340, 380, a także najmłodszy członek rodziny Magnum 400. Jest dostępny z przekładnią PowerDrive 21/5, która przy zmniejszonych obrotach silnika umożliwia jazdę z prędkością maks. 40 lub 50 km/h. 

Jednostka napędowa Magnum

Jednostkami napędowymi serii Magnum są 6–cylindrowe silniki Cursor 9 marki FTP Industrial o pojemności 8,7 l, wyposażone w turbosprężarkę i intercooler. Wszystkie spełniają normę emisji Stage V dzięki zastosowaniu technologii Hi-eSCR2 oraz 13 opatentowanych rozwiązań opracowanych przez FPT. Trzy najmocniejsze modele: Magnum 340, Magnum 380 i Magnum 400 o mocy maks. odpowiednio 382 KM, 409 KM i 435 KM mogą być wyposażone w gąsienice RowTrac. Jak poprzednio, udźwig tylnego podnośnika w ciągnikach serii Magnum wynosi do 11 700 kg, a przedniego do 4090 kg. Do dyspozycji jest 6 zaworów hydraulicznych z tyłu i 3 z przodu. Dostępne są pompy hydrauliczne o wydajności 160, 221 i 282 l/min.

Magnum stworzony do AFS Connect

Coraz bardziej zaawansowane maszyny generują coraz większą ilość danych, nie tylko eksploatacyjnych (lokalizacja maszyny, ich wydajność i zużycie paliwa), ale także danych polowych (wielkość uprawionej powierzchni czy dozowanie środków chemicznych). Dzięki technologii telemetrycznej AFS Connect zastosowanej w nowych modelach Magnum wszystkie dane można rejestrować i w czasie rzeczywistym przesyłać do centralnej jednostki w gospodarstwie. System umożliwia w ten sposób monitorowanie, regulację i zarządzanie pracą maszyn nie tylko operatorom siedzącym w ciągnikach, ale także właścicielom lub zarządcą przebywającym przy komputerze w biurze.
Zastosowana w Magnum technologia AFS Connect umożliwia dwukierunkową komunikację pomiędzy monitorem AFS Pro 1200, a portalem Case IH AFS Connect, do którego dostęp możliwy jest ze strony internetowej mycaseich.com. Dzięki temu można zarządzać danymi pozyskanymi podczas pracy ciągnikiem Magnum. W nowym monitorze AFS Pro 1200 z systemem operacyjnym AFS Vision Pro operator ma możliwość konfiguracji ustawień według indywidualnych potrzeb.

Kabina

Wnętrze kabiny zostało przeprojektowane, czego wynikiem jest nowe środowisko pracy operatora, stworzone ze znanych już wcześniej rozwiązań marki Case IH (np. wyświetlacze informacyjne na słupku kabiny). Zmianie uległ również podłokietnik z multikontrolerem. Według producenta celem było poprawienie intuicyjności obsługi. Nowy joystick ma 4 programowalne przyciski, a kolejne 4 znajdują się na podłokietniku. Do wyboru funkcji na monitorze służy obrotowe pokrętło, a do sterowania hydrauliką służą konfigurowalne przyciski. Parametry takie, jak poziom paliwa i temperatura cieczy chłodzącej są prezentowane na nowym wyświetlaczu VIS2, znajdującym się na słupku kabiny.

Nowa kolorystyka wnętrza

Wnętrze nowych ciągników serii Magnum jest w kolorze jasnej pszenicy z czerwonym siedzeniem, które można obracać o 40 stopni w prawo i 5 w lewo. Zwiększono wydajność ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji i zwiększono liczbę schowków. Widoczność poprawiają w pełni przeszklone drzwi z wycieraczką dostępną w opcji. Niespotykanym dotąd w ciągnikach rolniczych rozwiązaniem jest klucz z automatycznym zamykaniem i otwieraniem drzwi.

Wspomaganie na uwrociach

Nowością jest wspomagany hamulcem układ kierowniczy. Można nim sterować za pośrednictwem układu zarządzania jazdą na uwrociu HMI II. Co prawda, najlepiej sprawdza się w ciągnikach gąsienicowych Rowtrac, ale z powodzeniem może być stosowany również w ciągnikach kołowych. Rozwiązaniem zapożyczonym z ciągników Optum jest zmienne przełożenie układu kierowniczego, którego czułość można zwiększyć w polu, a zmniejsza podczas transportu na po drodze.

Stylistyka pojazdu koncepcyjnego

Odświeżona stylistyka ciągników Magnum nie ogranicza się tylko do przodu ciągnika, który czerpie z autonomicznego ciągnika koncepcyjnego Cace IH. Opcjonalnie kratkę wlotu powietrza można zamówić z przednimi reflektorami LED, które przy wyjściu operatora włączają się z pewnym opóźnieniem z mocą 35 000 lumenów.  Dodatkowo z przodu ciągnika można zamontować kamerę, zapewniającą podgląd przedniego narzędzia. W luksusowej wersji kabiny w wyposażeniu seryjnym są dwie kamery, ale monitor AFS Pro 1200 może współpracować z maksymalnie 4 kamerami.

Inspiracje stworzenia Case IH Magnum

Jak twierdzi sam producent, w proces tworzenia nowego Magnuma zaangażowani byli klienci. Prace nad nim zaczęły się od badań, których celem było określenie wymogów i życzeń rolników z całego świata zainteresowanych ciągnikami tej klasy mocy.

– W proces byli zaangażowani pracownicy z produkcji, marketingu i kontroli jakości nie tylko amerykańskiego zakładu w Racine, lecz na całym świecie, którzy wymieniali i porównywali ze sobą aspekty mające znaczenie w różnych krajach i regionach świata – od Ameryki Północnej, poprzez Europę aż do Australii. Na tej podstawie stworzyliśmy projekty koncepcyjne, które testowaliśmy zarówno jako modele 3D w naszym centrum badawczo–rozwojowym w Burr Ridge w amerykańskim stanie Illinois, jak i w warunkach polowych – powiedział Brad Lukac, product manager ciągników Magnum.


opr. aj
fot. firmowe
22. listopad 2024 16:15