r e k l a m a

Partner serwisu

Nowe rozporządzenia unijne

Nowe rozporządzenia unijne

r e k l a m a

W wyniku nowej polityki promocyjnej przyjętej przez Komisję Europejską, jak również w nawiązaniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich, które uchyla z 30 listopada 2015 r. obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008, w dniu 13 października 2015 r. KE opublikowała w Dzienniku Urzędowym UE poniższe dwa rozporządzenia:

  • rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich;
  • rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1831 z 7 października 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich.

W związku z powyższym od 1 grudnia 2015 r. będą obowiązywać nowe zasady dotyczące realizacji mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”, które zostały określone w powyższych aktach prawnych. Najważniejsze elementy przewidziane w nowych przepisach dotyczących promocji to:

  • znaczne zwiększenie pomocy na działania informacyjne i promocyjne – pomoc europejska powinna stopniowo wzrosnąć z 61 mln euro w budżecie na 2013 r. do 200 mln euro w 2019 r. (111 mln euro w 2016 r.);
  • znacznie wyższe stawki współfinansowania przez UE w porównaniu z obecnym systemem (stawka współfinansowania przez UE w wysokości 70 proc. w przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, 85 proc. dla programów kryzysowych, 75–85 proc. dla państw objętych pomocą finansową, tj. Cypru i Grecji), przy czym współfinansowanie krajowe przestanie istnieć, tym samym tworząc równe warunki działania dla wszystkich państw członkowskich;
  • wprowadzenie europejskiej strategii promocji, która pozwoli na lepsze ukierunkowanie akcji promocyjnych. Strategia ta powinna doprowadzić do:
  1. rozszerzenia programów skierowanych do państw trzecich i programów, w których uczestniczy wiele państw (programy przedstawione przez podmioty z kilku państw członkowskich), dzięki wyższej stopie współfinansowania dla tych dwóch kategorii;
  2. na rynku wewnętrznym – podniesienia słabego obecnie poziomu wiedzy konsumentów o zaletach europejskich produktów rolnych, a zwłaszcza produktów uznanych w ramach europejskich systemów jakości;
  • rozszerzenie zakresu stosowania środków, a mianowicie: włączenie do grupy beneficjentów organizacji producentów; rozszerzenie zakresu produktów, w szczególności o przetworzone produkty rolne, takie jak chleb, makaron czy czekolada; umożliwienie stosowania oświadczeń o pochodzeniu i marek produktów, z pewnymi ograniczeniami;
  • uproszczenie procedur administracyjnych poprzez wprowadzenie jednego etapu oceny i selekcji programów przez Komisję w miejsce obecnych dwóch etapów (państwo członkowskie, a następnie Komisja Europejska);
  • ułatwione zarządzanie programami, w których uczestniczy wiele państw członkowskich, przygotowanymi wspólnie przez podmioty z kilku państw członkowskich przy wykorzystaniu punktu kompleksowej usługi w Komisji  (za pośrednictwem agencji wykonawczej Chafea).

Ponadto kluczowym elementem nowej polityki promocyjnej jest ustanowienie rocznego programu prac (decyzja wykonawcza Komisji), który określa strategiczne priorytety działań promocyjnych pod względem produktów, systemów i rynków, na które działania te mają być ukierunkowane, oraz odpowiadające im przydzielone budżety. Celem jest stworzenie dynamicznej i proaktywnej polityki, dostosowywanej co roku do nowych możliwości rynkowych i potrzeb sektora.

Nowa polityka promocyjna ma pomóc podmiotom z sektora rolno-spożywczego w zdobywaniu nowych rynków międzynarodowych lub umocnieniu na nich swojej pozycji oraz zwiększyć świadomość europejskich konsumentów na temat wysiłków podejmowanych przez europejskich rolników. Aby osiągnąć ten cel, Komisja udostępni więcej środków, podniesie poziom współfinansowania i ograniczy biurokrację przy zatwierdzaniu projektów. Jest to element starań o stopniowe zwiększanie dostępnego budżetu UE na promocję, z 61 mln euro w 2013 r. (kiedy to zaproponowano nowe przepisy) do 200 mln euro w 2019 r.

Zobacz także

Program prac na 2016 r. skierowany jest do wybranych państw trzecich, w których istnieje największy potencjał wzrostu, zwłaszcza w odniesieniu do sektorów o szczególnie trudnej sytuacji na rynku, jak sektor produktów mlecznych  i wieprzowiny. Z kwoty całkowitej, 30 mln euro, przeznaczono specjalnie na wsparcie działań promocyjnych w tych dwóch sektorach.

Nie znasz jeszcze magazynu profi? 

Zamów bezpłatny egzemplarz
Okładka Profi

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody