StoryEditor

Używany kombajn Claas Tucano

Na żniwa w 2007 r. firma Claas wprowadziła linię Tucano: dwa modele pięcioklawiszowe (320 i 430 APS) i dwa sześcioklawiszowe (440 APS i 450 APS). Pierwsze mogą być uważane za następców modeli Medion, drugie jako alternatywa dla serii Mega.

19.12.2018., 15:06h
Dotychczasowi użytkownicy serii Mega będą szczególnie zainteresowani Tucano 400; natomiast właściciele maszyn Medion lub Dominator modelem Tucano 320, który nie ma bębna wstępnego przed młocarnią. Taka jest propozycja Claasa na prostszą maszynę w segmencie poniżej Lexiona, którą jednak można w razie potrzeby doposażyć.

Starsze modele mogą być wskazówką

Tucano ma wiele sprawdzonych rozwiązań z Megi, ale oferuje nową kabinę z dużo większą przestrzenią. Ponadto silnik nie znajduje się już za kabiną, ale został przeniesiony za zbiornik ziarna
Podczas pierwszej prezentacji Tucano Claas zaoferował po raz pierwszy alternatywę dla mniejszych Lexionów, ponieważ zastosowano dla nowej rodziny kombajnów zarówno automatyczne kopiowanie hedera "Auto Contour" i przyrząd żniwny Vario.
W hederze tym możemy zwiększyć odległość pomiędzy listwą tnącą a ślimakiem z 300 mm do 780 mm. Do zbioru nasion rzepaku należy natomiast włożyć tylko pośrednie płyty o szerokości 500 mm, aby wydłużyć podłogę do 1088 mm.
W modelach z pięcioma wytrząsaczami powszechne są szerokości cięcia 5,40 lub 6,0 m, w sześcioklawiszowych  6,0 m, a nawet 7,50 m. Pierwsze oględziny tego podzespołu zaczynamy od ogólnego wyglądu: Czy są jakieś uszkodzone nożyki lub bagnety? Czy palce nagarniacza są wygięte lub całkowicie zgubione? Jeśli to możliwe, najlepiej włączyć napęd.
Przy stołach Vario upewnij się, że blokada osłony po prawej stronie jest nienaruszona, ponieważ bardzo łatwo można ją uszkodzić. Ponadto należy sprawdzić uchwyt rozdzielacza łanu, ponieważ w wyniku zużyciu może się zdarzyć, że element ten odpadnie. Dobrze, że obie części nie są drogie i łatwo je wymienić.

Na te elementy warto zwrócić uwagę

Sprawdź luz mechanizm napędu listwy tnącej i dokręcenie śrub mocujących - luźne śruby wybiją otwory. Sprawdź też podłogę, czy górne blachy nie miały kontaktu z kamieniami. Uszkodzone lub zgięte blachy podłogi należy wymienić.
Warto potrząsnąć palcami ślimaka, aby sprawdzić, czy za bardzo nie „grają” i sprawdić ich kompletność. Jeśli czarna plastikowa obudowa jest poddarta z jednej strony, świadczy to o zużyciu tulejki.
W układzie napędowym hedera sprawdź sprzęgło przeciążeniowe, czy farba nie jest spalona. Jeśli sprzęgło jest odbarwione trzeba je sprawdzić, być może będzie wymagało wymiany. W hydraulicznie napędzanych kosach bocznych należy skontrolować ewentualne wycieki oleju na wale. Może być tu konieczna wymiana uszczelnienia.

Sprawdź dolną część hedera po jego uniesieniu, zwłaszcza prowadnice i czujniki. Zużycie na mocowaniach jest normalne, ale wydłużone ogniwa łańcucha mogą powodować nieprawidłowe odczyty wysokości na potencjometrach. Sprawdź czy sprzęgło olejowe jest szczelne i styki elektryczne są w porządku? Należy również sprawdzić "Laser Pilot", jeśli jest na wyposażeniu. "Oczy" powinny się poruszać podczas pracy zespołu żniwnego? Na koniec sprawdź krzyżaki i osłony wału napędowego.

W przypadku modeli APS, należy skontrolować bęben przyspieszający znajdujący się przed młocarnią. Wygięte i zużyte nakładki palców są łatwe do wykrycia, trudniej zauważyć uszkodzone wsporniki. Przede wszystkim należy skontrolować stan klepiska, a także jego ustawianie. W szczelinie za bębnem mogą zbierać się resztki pożniwne i blokować regulację. Starannej oceny wymagają przekładnie pasowe, zużycie jest trudniejsze do wykrycia, ale błyszczące plamki lub wżery na kołach pasowych są dobrze widoczne. Stan napiętego łańcucha jest trudny do oceny. Trzeba więc szukać ewentualnego zużycia kół zębatych. Jeśli występuje, to znak, że koła i łańcuch trzeba będzie wymienić.

W silnikach Tucano należy zwrócić uwagę na wycieki oleju i wody. Czy wokół silnika jest względnie czysto? Przy obrotowej osłonie chłodnicy należy sprawdzić pasek klinowy i szczotkę uszczelniającą, która z czasem może stwardnieć. Wylot wyrzutnika kurzu z filtra powietrza często przepala się w miejscu, w którym rura łączy się z tłumikiem. Zwróć na to uwagę.

Podsumowanie

Jeśli rzetelne sprawdzasz kombajn zajmie to kilka godzin. W tym czasie trzeba pozwolić maszynie pracować, włączać i wyłączać przyrząd tnący. Należy skontrolować funkcjonowanie różnych podzespołów, np. rozkładanie rury wyładowczej, regulację lusterek elektrycznych itp. Ten czas trzeba dobrze wykorzystać, aby do minimum ograniczyć przykre niespodzianki. Choć to maszyny używane, ale jednak kosztują sporo. Podczas gdy Tucano 320 z 2009 r. z ponad 500 godzinami na bębnie jest oferowany za nieco poniżej 100 000 euro (wszystkie ceny plus VAT), dla Tucano 440 z 2009 roku z 1250 godzinami na młocarni jest to prawie 155 000 euro.

O maszynach używanych - w tym Claas Tucano - w kolejnych wydaniach magazynu "profi"!!!

23. kwiecień 2024 22:52