StoryEditor

Test profi: nowy John Deere 6120M

Litery, takie jak E, M czy R pozycjonują traktory John Deere. 

11.08.2020., 00:00h

John Deere ma tyle modeli w klasie 100 KM, że można się nawet w tym pogubić.

Będą 4 modele

Oprócz serii 5M i 5R dostępne są również wersje 6MC  i 6RC oraz 6M. Wraz z wprowadzeniem na ostatniej Agritechnice nowej serii 6M z Mannheim było wiadomo, że z czasem 6MC i 6RC zostaną zastąpione unowocześnionymi wersjami. Dla rozstawu osi (2,40 m) będą wtedy dostępne cztery modele o mocy znamionowej od 90 do 120 KM. Testowany przez nas 6120M jest najmocniejszy w tej grupie. Według informacji marki John Deere, dzięki układowi boost ma on moc maksymalną 107 kW/145 KM.

Jest miejsce na DPF?

Pod nową maską, która nie ogranicza już widoku, inżynierowie z Mannheim zainstalowali jednostkę EWL o pojemności 4,5 l, jest też zawór Westagate na turbinie i katalizator SCR. Dzięki temu ciągnik spełnia wymagania normy emisji spalin etapu IV, ale jest już miejsce na filtr cząstek stałych (DPF). W przyszłości traktor będzie wyposażony w ten filtr, co pozwoli spełnić normę emisji spalin etapu V. Wrócimy jeszcze do tej kwestii.

Wysoka moc...

Najpierw jednak „jeleń” musiał pokazać co potrafi, na stanowisku Centrum Testowego DLG w trakcie pomiaru przez WOM. Przy wyłączonym układzie boost przy prędkości nominalnej wskaźnik zatrzymał się nieco poniżej 75 kW/102 KM, zaś moc maksymalna na wyjściu z WOM wynosiła już 87 kW/118 KM – to świetny wynik!

Ale traktor ma przecież inteligentne zarządzanie mocą (IPM), dostępne podczas pracy z WOM (ponad 1 km/h) i w transporcie ponad 15 km/h. I wtedy na wyjściu WOM było to prawie 88 kW/120 KM przy prędkości nominalnej i maksymalnie 95 kW/129 KM przy 1900 obr./min – bardzo dobrze! Ocenę bardzo dobrą możemy również przyznać za charakterystykę pracy silnika EWL. Ponad 48-proc. wzrost momentu obrotowego (32% z boost) i 527 Nm maksymalnego momentu obrotowego pasuje do 135% momentu rozruchowego, więc szybko nie zadusisz silnika. Podczas prac polowych mały „jeleń” jest nie do zdarcia.

... średnie zużycie

Jednostkowe zużycie przy pomiarach na WOM poniżej prędkości nominalnej wynosi 286 g/kWh bez boost lub 275 g/kWh z doładowaniem. Przy maksymalnej mocy osiąga przynajmniej 256 g/kWh bez doładowania lub 260 g/kWh z doładowaniem. Ponieważ średnio dodaje się nieco ponad 8% AdBlue, 6120M nie jest cudownie oszczędny.

opr. jj

Cały artykuł znajdziecie Państwo w Profi 5/2020 od. str. 26

23. kwiecień 2024 12:59