StoryEditor

Raport profi: tak pracuje Valtra G135 Versu!

Wykonaliśmy kilka rundek po polu nową Valtrą G135 Versu z broną talerzową i mamy dla was film oraz nasze spostrzeżenia z pracy!

29.10.2020., 00:00h




Fiński producent ciągników wprowadza pewne uproszczenia w ofercie. Dotychczas seria N obejmowała modele 4-cylindrowe (N104, N114 i N124) z silnikami o pojemności 4,4 l, które miały takie same gabaryty i podobną masę, co modele 6-cylindrowe (od N134 do N174) z silnikami o poj. 4,9 l. Mniejsza moc w dużym „opakowaniu” oznacza mniej zwinny traktor, co bywa uciążliwe, np. podczas pracy z ładowaczem czołowym. 


Valtra G zamiast mniejszych modeli N

Z tego powodu Valtra zamiast trzech 4-cylindrowych modeli serii N wprowadza również 4-cylindrowe, ale mniejsze i bardziej wszechstronne maszyny serii G. Obejmuje ona 5 modeli od 105 do 135 KM, przy czym najmocniejszy model serii – G135, ma podobną moc jak N134. 

Norma emisji Stage V

W celu spełnienia normy emisji spalin Stage V zastosowano SCR i DOC oraz filtr cząstek stałych. Producent określa interwał regeneracji co 600 godzin, co pokrywa się z innymi czynnościami obsługowymi ciągnika. W idealnym przypadku regeneracja odbywa się podczas obsługi serwisowej. Jeśli czujniki sygnalizują pełny filtr DPF,  regeneracja zachodzi w trakcie pracy. 

Valtra G125ECO

Wyjątkowym modelem w serii G jest G125ECO. Po naciśnięciu przycisku oprogramowanie przełącza się na drugi tryb pracy i silnik zyskuje inną charakterystykę mocy, która zapewnia wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Według producenta ogranicza to zużycie paliwa, szczególnie w pracach pociągowych.

Zwrotność Valtry G

Jeśli chodzi o zwrotność, to Valtra G135 z rozstawem osi 2,55 m i przednimi kołami o szerokości 400 nie ma się czego wstydzić. Wąska talia pod silnikiem zapewnia niezbędną ilość miejsca do dużego kąta skrętu przednich kół. 

Piąta para wyjść hydraulicznych w opcji

W opcji dostępna jest także piąta para wyjść hydraulicznych o niskim przepływie oleju, wykorzystywanych do hydraulicznego łącznika górnego lub stopy podporowej przyczepy. Natomiast w każdym wariancie wyposażenia z przodu ciągnika może być do 4 par wyjść hydraulicznych, które można skonfigurować do pracy z ładowaczem czołowym lub innym sprzętem sterowanym hydraulicznie. Możliwe jest fabryczne przekierowanie pary tylnych wyjść hydraulicznych do przodu, jeśli przedni podnośnik służy tylko do zawieszenia obciążnika. 

Kabina

Rama kabiny w serii G jest taka sama, jak w mniejszej serii A, jednak jej wnętrze bardziej przypomina to z większych serii ciągników Valtry. Dotyczy to zwłaszcza Versu, które wyposażone jest w podłokietnik SmartTouch z ekranem dotykowym. Podłokietnik jest przejrzysty, a masywna dźwignia jazdy wygodnie leży w dłoni.

Przekładnia Versu

W trybie ręcznego sterowania przekładnią traktorzysta przełącza biegi powershift, popychając dźwignię przyspieszenia do przodu lub do tyłu, natomiast zakresy prędkości za pomocą przycisków plus i minus pod kciukiem. Ciekawiej robi się w trybie automatycznym, ponieważ mamy duże możliwości konfiguracji sterowania. 

Pełen raport z pracy nową Valtrą G135 znajdziesz w najnowszym profi 6/2020.

opr. aj
fot. Jakubek

16. kwiecień 2024 10:17