StoryEditor

Valtra Connect: przyszłość serwisowania maszyn

Przez system telematyczny Valtra Connect, właściciele fińskich ciągników mogą udostępniać Centrum Monitorowania Maszyn AGCO, parametry pracy swoich maszyn. Dzięki temu w przyszłości otrzymają informację zwrotną o zbliżającej się usterce danego podzespołu.

18.02.2021., 00:00h

Nowoczesny serwis to nie tylko sprawna naprawa maszyny na polu u klienta. Coraz częściej producenci stawiają na monitoring parametrów pracy maszyn, żeby zawczasu przewidzieć zbliżającą się usterkę. System telematyczny Valtra Connect już od kilku lat umożliwia właścicielom ciągników i ich lokalnym serwisantom zdalne monitorowanie danych z pojazdów. Jak informuje fiński producent ciągników, w najbliższej przyszłości Centrum Monitorowania Maszyn AGCO, z wyprzedzeniem określi potrzebę i zakres czynności serwisowych, dzięki ciągłemu gromadzeniu i analizie danych przesyłanych przez ciągniki. Co ważne, to użytkownik podejmie decyzję, czy chce takie dane udostępnić i przyłączyć się do programu.

– Dotychczas reagowaliśmy jedynie na widoczne usterki, jednak w przyszłości będziemy również w stanie przewidzieć je z wyprzedzeniem. Można będzie na przykład wymienić podzespół, którego cykl życia dobiega końca, zanim się zepsuje – mówi Jani Rautiainen, dyrektor ds. części i serwisu.

Centrum Monitorowania Maszyn AGCO

Czujniki w nowoczesnych ciągnikach monitorują różnorakie parametry pracy maszyny, tj. prędkość, temperatura cieczy chłodzącej, ciśnienie oleju, czas pracy, cyrkulację płynów eksploatacyjnych i wiele innych. Jeśli rolnik wyrazi zgodę na przesyłanie tych informacji do Centrum Monitorowania Maszyn, wykfalifikowany zespół specjalistów Valtra będzie w trybie rzeczywistym analizował te dane. Dzięki temu będzie w stanie wykryć zbliżającą się awarię konkretnego podzespołu, zanim ta wystąpi. Rolnik lub lokalny dealer Valtra otrzyma odpowiedni komunikat i będzie miał wystarczająco dużo czasu na takie zorganizowanie wymiany, aby do minimum ograniczyć przestój ciągnika. Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne, w czasie kiedy trzeba ograniczać kontakty w cztery oczy i przestrzegać reżimu sanitarnego.

– Autoryzowane centrum serwisowe Valtra zlokalizowane najbliżej klienta otrzyma wiadomość opisującą podejrzewaną usterkę, a także listę wymaganych podzespołów i instrukcje dotyczące naprawy oraz szacunkowego czasu potrzebnego na jej przeprowadzenie. Dzięki temu klient i centrum serwisowe mogą uzgodnić odpowiedni termin przeglądu ciągnika – wyjaśnia Jani Rautiainen.

Testowanie usługi w 2020 roku

Nowa usługa w ramach systemu telematycznego Valtra Connect była testowana w 2020 roku wśród klientów w codziennych warunkach pracy w gospodarstwie. Ten sam system jest już wykorzystywany bądź wprowadzany w innych maszynach marek koncernu AGCO. Oznacza to, że zespół Centrum Monitorowania Maszyn ma już w tym zakresie duże doświadczenie.

– Usługa jest już stopniowo wprowadzana. Nadal pracujemy nad systemem, więc jego zdolność do wczesnego wykrywania ewentualnych problemów oraz udzielania serwisom instrukcji odnośnie napraw stale się poprawia. Prace rozwojowe ułatwia fakt, że jesteśmy w stanie wykorzystać te same technologie w różnych produktach AGCO – podsumowuje Jani Rautiainen.

Bez dodatkowych kosztów

W związku z tym, że nowa usługa będzie oferowana w ramach Valtra Connect, właściciele ciągników Valtra nie poniosą żadnych dodatkowych kosztów z wiązanych z wykrywaniem zbliżającego się kresu żywotności części. Nie będzie też wymagana instalacja nowego sprzętu ani oprogramowania, więc dostęp do usługi będą mieli również obecni właściciele ciągników Valtra, którzy korzystają z Valtra Connect.

Podobną usługę pod nazwą Expert Alerts oferuje firma John Deere, o czym pisaliśmy tutaj.

opr. aj

fot. firmowe

20. kwiecień 2024 16:49