r e k l a m a

Partner serwisu

Joskin i John Deere: E–Drive czyli napęd hybrydowy w rolnictwie

Joskin i John Deere: E–Drive czyli napęd hybrydowy w rolnictwie

Przyznano medale targów Agritechnica, które odbędą się na początku listopada w Hanowerze. Jedyny złoty medal otrzymały wspólnie firmy John Deere i Joskin za system E–Drive. Moc silnika spalinowego dzielona jest na mechaniczną do napędu ciągnika i elektryczną, która napędza osie w beczkowozie.



r e k l a m a


Objętość i tonaż beczek i rozrzutników obornika nieustannie się zwiększają w celu zapewnienia większej wydajności i skrócenia czasu potrzebnego na wykonanie zabiegu nawożenia. W ślad za tym potrzebne są mocniejsze ciągniki z większą siłą uciągu i szersze koła, które zmniejszą poślizg i ugniatanie gleby. Niestety takie rozwiązanie powoduje wzrost kosztów zakupu i eksploatacji maszyn. W trudnych warunkach pracy i przy coraz większych zestawach transportowych ciągniki są wystawione na ciężką próbę – zużycie paliwa rośnie, a spada wydajność pracy. Do tej pory dużą uwagę zwracano na redukcję masy własnej maszyn, jednak nie przynosi to oczekiwanych rezultatów.

System E–Drive

Zobacz także

Zamiast redukować masę maszyny towarzyszącej firma John Deere wspólnie z firmą Joskin zaproponowały częściowe przekazanie mocy ciągnika na osie maszyny. Duża masa beczki przestaje być wtedy utrudnieniem dla ciągnika. Wręcz przeciwnie, dzięki dobremu dociążeniu jej koła zyskują większą przyczepność, mniejszy poślizg i cały zestaw porusza się z większą sprawnością. W efekcie obciążenia podzespołów ciągnika są mniejsze, podobnie jak koszty jego utrzymania i konserwacji.

Jak działa E–Drive?

Przekładnie bezstopniowe z hydrostatyczno-mechanicznym rozdziałem mocy w ciągnikach są znane od ponad 20 lat. Do tej pory dodatkowe urządzenia generujące energię dla napędów elektrycznych były wbudowane w ciągnik lub na narzędziach towarzyszących. Skrzynia biegów eAutoPower w nowym John Deere 8R to pierwsza przekładnia z elektryczno–mechanicznym rozdziałem mocy stosowana w rolnictwie. 
Technologia E–Drive jest systemem hybrydowym, który został opracowany na bazie kilku kluczowych elementów we współpracy dwóch firm: John Deere i Joskin. Najważniejszym elementem układu jest silnik elektryczny wbudowany na maszynie, który przetwarza energię elektryczną na moc mechaniczną (maks. do 100 kW). Powstały w ten sposób moment obrotowy przekazywany jest przez skrzynię rozdzielczą (wyprodukowaną wraz ze sprzęgłem przez firmę John Deere) na koła za pośrednictwem dwóch wałów Kardana. Osie beczkowozu dostarcza producent z branży transportowej – firma Man.

Dociążenie osi napędowych

W przypadku maszyny z układem typu tridem, dodatkowy napęd zapewniają dwie ostatnie osie. Pierwsza z nich może być dzięki temu uniesiona, co powoduje efekt dociążenia osi napędowych oraz tylnych kół ciągnika. Układ jezdny wyposażony jest w mechanizm różnicowy, system kontroli ciśnienia w oponach oraz hamulce. Zapotrzebowanie na moc generowaną przez silnik elektryczny w maszynie Joskin jest automatycznie obliczane przez sterownik ISOBUS na podstawie danych (prędkość jazdy, nacisk na oś, kąt skrętu, itd.) zebranych z kilku punktów kontrolnych.
Energia elektryczna przekazywana do silnika w maszynie wytwarzana jest przez wbudowaną na ciągniku prądnicę. Jest to całkowicie bezpieczny system zgodny z normami dotyczącymi elektryfikacji wydanymi przez AEF (Fundacja na Rzecz Elektroniki w Rolnictwie).

Idea E–Drive

Wprowadzając system napędu hybrydowego, jakim jest E–Drive, Joskin i John Deere wpisują się w trend uzyskania możliwie najwyższej wydajności prac polowych, przy jednoczesnym zmniejszaniu zapotrzebowania na paliwo. Podział na moc mechaniczną i elektryczną umożliwia napędzanie nawet 4 osi w zestawie ciągnika z beczkowozem, co przekłada się na lepszą trakcję zestawu. Wydajność układu elektrycznego jest większa niż hydraulicznego, a automatyczne sterowanie dystrybucją mocy nie wymaga ingerencji traktorzysty.

System E–Drive zostanie przedstawiony w Hanowerze podczas targów Agritechnica na stoiskach firm John Deere i Joskin.

opr. aj.
fot. firmowe

Kręci Cię technika, a nie masz jeszcze

Profi?

Bezpłatny egzemplarz
Okładka Profi

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody