StoryEditor

Ciągniki Deutz-Fahr serii 6C

Przyjrzyjmy się modelom klasy kompakt, a konkretnie trzem ciągnikom o mocy maksymalnej 120 KM, 129 KM i 136 KM. 

02.02.2022., 00:00h

Traktory Deutz-Fahr serii 6C noszą oznaczenia: 6115C, 6125C i 6135C. Dzięki funkcji boost, maksymalna moc silnika wzrasta czasowo do 126 KM, 136 KM i 143 KM. Napęd stanowią czterocylindrowe silniki marki Deutz o pojemności 3,6 litra (Stage V). Wysoki moment obrotowy pozwala na dużą elastyczność silnika w zakresie niskich prędkości obrotowych, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. 

Programowanie napędu

W serii 6C do dyspozycji są trzy wersje układu napędowego. W podstawowej jest 5-biegowa przekładnia z półbiegami Powershift. W przypadku przekładni Hi-Lo są przełożenia 20+20 lub 40+40 (2 lub 4 zakresy). W wersji HML, liczba przełożeń wynosi 30+30 lub 60+60 (2 lub 4 zakresy). Seria 6C z funkcją APS sprawia, że półbiegi Powershift na każdym biegu głównym zmieniane są automatycznie w trakcie przyspieszania.

Warto dodać, że w serii 6C jest nowy układ napędowy RVshift. To przekładnia z 20+16 przełożeniami zmienianymi pod obciążeniem. Opcjonalnie może być też reduktor, który pozwala RVshift jechać z prędkością od 0,02 km/h. Producent wyjaśnia, że układ napędowy można w dowolny sposób programować i wybierać zakres przełożeń. 


Przekładnia bezstopniowa

Serię 6C uzupełnia napęd bezstopniowy TTV. Dwuzakresowa przekładnia stanowi połączenie przekładni mechanicznej i hydrostatycznej (wysoka sprawność i niskie straty mocy). W standardzie jest możliwość jazdy w trzech trybach: automatycznym (operator określa maksymalną prędkość jazdy, wciska pedał gazu a układ sterowania elektronicznego dobiera przełożenie napędu i obroty silnika), manualnym (operator sam określa przełożenie napędu i obroty silnika) oraz WOM (umożliwia utrzymywanie stałych, wybranych obrotów wałka WOM i niezależne sterowanie prędkością jazdy). Wszystkie wersje napędu mają elektro-hydrauliczne sterowanie napędem na cztery koła i blokadą mechanizmów różnicowych. Można też zdecydować się na funkcję ASM, do automatycznego sterowania napędem i blokadą w zależności od prędkości jazdy oraz kąta skrętu kół ciągnika.

Rewers elektrohydrauliczny

Wszystkie wersje Serii 6C w standardzie mają rewers elektrohydrauliczny Powershuttle. Dodatkowo na dźwigni rewersu jest pokrętło, służące do regulowania szybkości zmiany kierunku jazdy. W wersji Powershift razem z rewersem dostępna jest funkcja Stop&Go, która umożliwia zatrzymanie ciągnika, bez wciskania pedału sprzęgła. W przypadku napędu RVshift, funkcja Stop&Go ma aż trzy tryby pracy i ma możliwość zatrzymywania ciągnika pedałem hamulca i późniejsze ruszanie z miejsca także za pomocą pedału gazu lub joysticka – co jest nowością. W układzie bezstopniowym TTV, napęd ma funkcję PowerZero, która po zatrzymaniu, utrzymuje ciągnik w miejscu i umożliwia ruszenie z miejsca po ponownym wciśnięciu pedału gazu.

Prędkości WOM

Zależnie od wersji i wyposażenia, modele Serii 6C mają trzy lub cztery prędkości wałka odbioru mocy z tyłu. Prędkości WOM wybierane są za pomocą dźwigni obok fotela operatora, a napęd wałka włącza się przyciskiem w kabinie lub na tylnych błotnikach. Opcje dodatkowe obejmują także WOM przedni o prędkości 1000 obr/min. Dodatkowo, ciągniki Serii 6C mają funkcję AutoWOM, która automatycznie uruchamia i rozłącza napęd wałka w trakcie podnoszenia i opuszczania ramion. Co więcej, zmieniając zakres ruchu ramion podnośnika, kierowca reguluje jednocześnie, w którym momencie funkcja AutoWOM będzie sterowała napędem wałka (na przykład w pracach z kosiarką. Można ustawić moment włączania napędu kosiarki nisko, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

Funkcja Float

Standardowo, modele Serii 6C wyposażone są w zębatą pompę hydrauliczną o stałej wydajności 90 l/min. W opcji jest pompa tłoczkowa Load-Sensing o zmiennej wydajności 120 l/min. Maksymalne wyposażenie składa się z pięciu obwodów montowanych z tyłu i jednego umieszczonego z przodu, przy podnośniku. Dodatkowo w wersji z pompą Load-Sensing dostępny jest także układ Power Beyond. 

Pompa hydrauliczna zasila siłowniki podnośników. Podnośnik sterowany pokrętłami na panelu oferuje funkcje sterowania pozycyjnego, siłowego i pracę mieszaną. Dodatkowo można wykorzystać funkcję Float, czyli opuścić ramiona podnośnika swobodnie i pracować z maszynami kopiującymi teren. Udźwig tylnego podnośnika z siłownikami wspomagającymi wynosi 7000 kg.

Dla zwiększenia komfortu w trakcie jazdy z maszynami przewożonymi na podnośniku tylnym, dostępna jest amortyzacja ramion podnośnika z możliwością regulacji. Z przodu można zamontować podnośnik o udźwigu 5000 kg. Na błotnikach tylnych kabiny są przyciski sterowania tylnym podnośnikiem i WOM. Operator może z zewnątrz kabiny odblokować ramiona podnośnika tylnego, może proporcjonalnie sterować ich ruchem, a także uruchamiać napęd WOM, co jest przydatne w trakcie agregowania ciągnika z maszynami.

Bogato wyposażona kabina

Nowe modele Serii 6C wyposażono w 4-słupkową kabinę TopVision. Wąskie słupki ułatwiają pracę z ładowaczem czołowym i maszynami montowanymi z przodu i z tyłu. W zależności od wersji układu napędowego, we wnętrzu kabiny montowane są różne wersje prawej konsoli. W napędzie Powershift wszystkie sterowniki umieszczono na nowej prawej konsoli, w zasięgu ręki operatora umieszczono dźwignię zmiany biegów, półbiegów oraz dźwignię wyboru zakresów prędkości jazdy. Obok jest panel sterowania podnośnikiem i dźwignie sterowania obwodami hydrauliki. 

Na panelu wskaźników umieszczono nowy wyświetlacz z 5-calowym ekranem. Operator otrzymuje przejrzyste informacje na temat parametrów pracy poszczególnych podzespołów ciągnika. Kabina może być wyposażona w iMonitor – konsola z 8-calowym ekranem do sterowania funkcjami ciągnika, montowany na nowym wsporniku. 

Modele Serii 6C oferują rozbudowany pakiet reflektorów: w masce silnika umieszczono robocze światła LED i światłą do jazdy po drogach. Ciągniki serii 6C można wyposażyć w mechaniczny układ amortyzacji kabiny, a także w układ hydro-pneumatycznej amortyzacji przedniej osi. 

opr. jj

19. kwiecień 2024 14:15