StoryEditor

Test: John Deere 6140M AutoPowr

Po zeszłorocznym teście 6120M z przekładnią CommandQuad, teraz do testu staje 6140M (103 kW/140 KM) z bezstopniową przekładnią AutoPowr.

19.10.2021., 00:00h

W przeciwieństwie do mniejszego modelu 6120M (test w profi 5–2020 str. 26–32), 6140M ma nie tylko o 18 cm większy rozstaw osi, ale także wyższą maskę silnika. Rekompensuje to 20 KM więcej mocy nominalnej, ponadto 4,5-litrowy czterocylindrowy PowerTech PSS marki DPS w modelu 6140M ma dwie turbosprężarki szeregowe zamiast tylko jednej turbosprężarki z zaworem wastegate, jak w 6120M (Power Tech EWL). Aby spełnić normę emisji Stage V, John Deere 6140M, oprócz katalizatora DOC i SCR jest wyposażony w elektronicznie sterowany wentylator wiskotyczny i filtr cząstek stałych (DPF). W zeszłym roku model 6120M spełniający normę Stage IV nie miał tego osprzętu, więc z niecierpliwością czekaliśmy na wyniki pomiarów DLG.

Maksymalnie 144 KM na WOM

Na stanowisku testowym ciągnik 6140M o mocy znamionowej 103 kW dostarczał na WOM 84,5 kW. To dobry wynik, zwłaszcza że moc WOM wzrasta maksymalnie niemal do 98 kW przy 1700 obr./min, do tego dochodzi boost (IPM – inteligentne zarządzanie mocą). W serii 6M funkcja ta jest aktywna przy pracy z WOM powyżej 1 km/h i w transporcie przy prędkości ponad 15 km/h. Wskazania hamowni przy prędkości znamionowej zatrzymują się nieco poniżej 100 kW, a przy mocy maksymalnej na WOM jest już prawie 106 kW/144 KM – to świetny wynik. Również charakterystykę mocy ciągnika 6140M można opisać jako znakomitą. Wzrost momentu obrotowego o ponad 31% przy spadku obrotów tylko o 24%, nawet z doładowaniem, to coś, czego nie widzi się zbyt często. To samo dotyczy wysokiego momentu rozruchowego (135%), który jednak nie jest niezbędny w przypadku przekładni bezstopniowej.


Oszczędny w transporcie

John Deere 6140M spełnia wymogi emisji spalin Stage V, a jego jednostkowe zużycie paliwa na hamowni wynosiło 272 g/kWh (przy obrotach znamionowych) i tylko 241 g/kWh (przy mocy maksymalnej) bez doładowania. To o około 5% mniej niż w 6120M. Ponadto, 6140M zużywa tylko około 1/3 ilości AdBlue, czyli mniej więcej 8 g/kWh. Dlatego zbiornik AdBlue ma pojemność zaledwie 13 l zamiast 19 l, podczas gdy zbiornik oleju napędowego jest o 20 litrów większy (225 litrów) niż w 6120M. Spójrzmy również na wyniki ciągnika 6140M w teście powermix, które dają wyniki najbliższe praktyki. Jeśli zerkniemy na wykres, staje się jasne, że 6M nie jest sensacyjnie oszczędny. Średnio zużycie paliwa podczas prac pociągowych oscyluje wokół średniej dla wszystkich testowanych do tej pory przez DLG ciągników. To jest OK. Spalanie jest jednak nieco wyższe w przypadku pracy z WOM i hydrauliką. W tym przypadku zużycie jest od 5% do 10% wyższe od średniej. Podsumowując, w 6140M AutoPowr jednostkowe zużycie paliwa w teście powermix wynosi 293 g/kWh, to o około 5% więcej niż średnia wszystkich testowanych ciągników.

Pomiary w transporcie

Pozytywnym zaskoczeniem są pomiary w transporcie. Przy prędkości 40 km/h na terenie płaskim, 6M korzysta z redukcji obrotów silnika do zaledwie 1470 i jest prawie o 15% oszczędniejszy od średniej. Z ogólnym wynikiem 388 g/kWh, ciągnik 6140M jest również lepszy niż przeciętna w transporcie – bardzo dobrze! Właściwie niewiele można powiedzieć o znanym układzie napędowym: obsługa jest prosta, a sterowanie silnikiem i przekładnią nienaganne. Brakuje natomiast programowalnego tempomatu i aktywnego zatrzymania po zwolnieniu pedału jazdy. AutoPowr pozostaje jednak aktywny, gdy krótko naciśnie się dźwignię rewersu w pozycji środkowej. Podobało nam się to rozwiązanie, podobnie jak aktywowany w tym miejscu hamulec postojowy. John Deere rozwiązał również problem braku obsługi rewersu z prawej strony – na konfigurowalnym, elektronicznym joysticku pojawił się przycisk do zmiany kierunku jazdy – choć nie jest on umieszczony optymalnie. Interesujące są również wyniki pomiaru siły uciągu w kontekście przekładni bezstopniowej. Z mocą 79,4 kW przy prędkości nominalnej i 88,5 kW przy mocy maksymalnej, przekładnia AutoPowr, zgodnie z oczekiwaniami, nie zbliża się do wartości osiąganych np. przez przekładnię manualną CommandQuad. Niemniej jednak wartości te są akceptowalne, zwłaszcza że jednostkowe zużycie paliwa na poziomie 290 g/kWh i 271 g/kWh jest nawet niższe niż w przypadku 6120M z przekładnią CommandQuad.

Średni udźwig i przepływ oleju

Ciągnik 6140M ma również więcej do zaoferowania w zakresie podnośników i hydrauliki niż mniejszy 6120M. W wersji z opcjonalnie większym udźwigiem, na tylnym podnośniku DLG zmierzyło 4806 daN. Oznacza to, że nawet w górnym zakresie podnoszenia można bezpiecznie unieść zestaw uprawowo-siewny o masie ponad 3,3 t....

H. Wilmer, opr. jj

To zaledwie połowa testu. Cały artykuł, w tym plusy i minusy ciągnika John Deere 6140M AutoPowr znajdziesz w „Profi” 6/2021 str. 18-24.

25. kwiecień 2024 19:22