StoryEditor

profi na Forum TAP

Podczas niedawnego IV Forum Rolników i Agrobiznesu redakcja top agrar Polska zaprosiła zespół profi do omówienia prowadzonych przez siebie testów maszyn.

24.11.2019., 00:00h

Magazyn „profi” to uznany specjalista od testów ciągników na hamowni. Testujemy maszyny nowe, jak i używane – to jedyne tego typu testy w Europie. Dzięki nim rolnik może wiedzieć, czego spodziewać się po traktorze – powiedział dr Piotr Łuczak, rozpoczynając w panelu dla młodych rolników część przeznaczoną dla "profi".

Przedstawił także zespół redakcyjny, który przygotowuje "profi". Tworzą go:
  • Jan Józefowicz,
  • dr Artur Jakubek, 
  • Łukasz Siara.
Z redakcją w zakresie testów maszynowych ściśle współpracuje dr Mirosław Czechlowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.



Testujemy Claas Arion 640

Ideę porównania maszyny starej i nowej podsunęła nam wysoka sprzedaż używanych ciągników na polskim rynku. Wiele gospodarstw nie stać bowiem na zakup nowego traktora, więc rolnicy szukają tańszej alternatywy i śledzą ogłoszenia z rubryki „Sprzedam” – zaznaczył Jan Józefowicz.

Później głos zabrał dr Artur Jakubek, który wraz z dr Czechlowskim omówili tajniki testowania używanego Ariona.

Przypomnijmy, że redakcja „profi” do testów maszyn zamawia hamownię. Tym razem podłączono ją, aby sprawdzić, jak zestarzał się ciągnik Claas Arion 640 (ponad 7 tys. godz., rocznik 2011). Cena ofertowa 175 tys. zł netto. Uzyskane wyniki porównano z innym egzemplarzem tej samej serii, który był nowy w 2009 r. 


7000 godzin Ariona

Trzeba przyznać, że czas obszedł się łagodnie z testowanym przez nas ciągnikiem. Pomimo upływu 8 lat, podczas których przepracował 7221 godz. Claas Arion 640 nadal jest całkiem krzepki. Zgodnie ze specyfikacją producenta jego silnik, po aktywacji układu CPM (Claas Power Management) powinien dysponować mocą maksymalną 129 kW/175 KM.

– Pomiary ośmiolatka wykazały, że z aktywnym CPM nadal jest w stanie wygenerować 112,8 kW/153,4 KM. Oznacza to, że ze ubyło 4,2 kW/5,7 KM, co odpowiada zmniejszeniu mocy o nieco ponad 4% – wyjaśniał dr Czechlowski.

Należy jednak pamiętać, że tzw. boost, czyli układ CPM aktywuje się podczas odbioru mocy z WOM i prac transportowych. Podczas najcięższych prac uprawowych, w których cała moc kierowana jest na koła, moc dodatkowa nie pojawi się. W takim przypadku testowany przez nas używany traktor oddaje do dyspozycji użytkownika maksymalnie 102,0 kW/138,7 KM. 


Spalanie Ariona


A jak wygląda średnie, godzinowe zużycie paliwa? Wzrosło o 6,5% co nie jest złym wynikiem. Szczegółowe wartości spalania prezentujemy w wydaniu „profi” 6/2019. 

Zebraliśmy też informacje o ewentualnych usterkach trapiących testowany, używany traktor za pomocą oprogramowania diagnostycznego OHW firmy Texa. Po uzyskaniu połączenia z ciągnikiem i przeskanowaniu wszystkich sterowników pod kątem zarejestrowanych kodów błędów, nie stwierdziliśmy występowania większych nieprawidłowości w tym egzemplarzu. 
Jedyne kody błędów, które wykryliśmy w sterownikach silników i skrzyni biegów dotyczyły komunikacji w magistrali CAB-Bus, co w kilkuletniej maszynie może sugerować problemy dotyczące złączy instalacji elektrycznej.

Największe dotyczyły komunikacji pomiędzy podłokietnikiem fotela a skrzynią biegów.

Dokładniejsza analiza danych udostępnianych przez sterowniki wykazała ponadto, że przy przebiegu 5500 godz. w ciągniku wymieniono element odpowiedzialny za obsługę gniazd hydrauliki zewnętrznej. Można wywnioskować z tego, że sterownik ten przepracował tylko ok. 2,3 tys. godz. 
Silnik Arion 640 ma pojemność 6,8 l, technologię czterozaworową i wtrysk common rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i zewnętrzną recyrkulację chłodzonych spalin. Przed 10 laty Centrum Testowe DLG zmierzyło na WOM 111,6 kW przy obrotach znamionowych...
Szerzej w nr 6/2019 "profi".
O testach ciągników nowych i używanych w każdym numerze „profi”.
20. kwiecień 2024 05:23